jupiler belgium

AB InBev doopt Jupiler om tot Belgium

Jupiler verdwijnt vanaf 20 februari voor vijf maanden tijdelijk uit de rekken. Dat gebeurt naar aanleiding van het wereldkampioenschap voetbal in Rusland in juni en juli. Het populaire pilsbier wordt omgedoopt tot Belgium. Dat heeft de Leuvense brouwer AB InBev aangekondigd.

“Alle verpakkingen krijgen de tijdelijke merknaam”, zegt Arnaud Hanset, marketingdirecteur van AB InBev West-Europa. De tijdelijke naam gaat gepaard met de campagne #wearebelgium om de Rode Duivels te ondersteunen. De brouwer die al meer dan dertig jaar sponsor is van de nationale voetbalploeg wil naar eigen zeggen een volksbeweging creëren. Ook de nationale vrouwenploeg Red Flames en de atletiekbroers Borlée worden bij de actie betrokken.

Al enkele dagen werd druk gespeculeerd over wat AB InBev van plan zou zijn met Jupiler. De bal ging mede aan het rollen toen het logo van Jupiler verwijderd werd van de gevel aan de brouwerij in Jupille. “De voorbije dagen zijn we druk in de weer geweest met de nieuwe blikjes en flesjes”, stelt Jean-Jacques Velkeniers, topman van AB InBev West-Europa. Binnen twee weken zullen de nieuwe verpakkingen in de winkels liggen, afhankelijk van de voorraad Jupiler die een zaak nog heeft.

Uitzonderingen

De campagne loopt tot na het WK. Ook de bierglazen krijgen het nieuwe jasje. De kratten blijven Jupiler. Enige uitzonderingen zijn het alcoholvrije Jupiler 0.0 en Jupiler Blue met een lager alcoholgehalte die hun naam behouden. “Al onze verpakkingen, blikken, flessen, glazen, gadgets en supporterkits worden Belgium”, zegt Hanset. Alles samen krijgen zowat 290 miljoen producten de nieuwe naam.

De kostprijs van de operatie wil de Leuvense brouwer niet kwijt. Die is vergelijkbaar met de campagne voor het WK voetbal van 2014, waarin België roemloos ten onder ging. De naamsverandering is een Belgisch initiatief. Jupiler is de populairste pils van het land, volgens AB InBev goed voor 55 procent marktaandeel.

In de aanloop naar het WK, dat start op 14 juni, zal deze marketingstunt ongetwijfeld een succes zijn. Op termijn is dat maar zeer de vraag. De kans dat de Rode Duivels net als op het jongste Europees kampioenschap compleet de mist ingaan, is immers zeer groot.