elektrische_wagen_laadpaal

Automobieljaar: 6 vaststellingen

BRUSSEL - De automobielsector kende een turbulent jaar. Federaties Febiac, Traxio en Renta leggen 6 vaststellingen van 2020 op tafel. 

  • De sluiting van assemblagefabrieken en verkooppunten en de economische onzekerheid doen
    nieuwe automarkt met meer dan 20% krimpen.  Met circa 425.000 nieuw ingeschreven auto’s laat 2020 het zwakste resultaat in meer dan 20 jaar optekenen. Het dieptepunt was er in april. Tijdens die maand werden amper iets meer dan 5.000 nieuwe auto’s ingeschreven.
  • De motorverkoop scoort ondanks corona-beperkingen hoog, hoger zelfs dan in 2019.  Eind november liggen de inschrijvingscijfers zelfs een procent hoger dan in 2019. Ook occasiemarkt blijft stabiel. De winkelsluiting in het voorjaar wordt in sneltempo gecompenseerd door recordinschrijvingen tijdens de zomer. Het wegvallen van grote zomerreizen maakt budgettaire ruimte vrij voor andere bestedingen; motorbranche lijkt daarvan te profiteren. De mobiliteit in eigen bubbel’ komt de gemotoriseerde tweewieler ten goede.
  • De tweedehands automarkt beperkt de terugval tot 6%. De economische onzekerheid doet meer Belgen, zowel burgers als bedrijven, nadenken over de aanschaf van een occasievoertuig. De onmiddellijke beschikbaarheid van tweedehandse voertuigen is extra troef.
  • Een afname van het aantal afgelegde kilometer door de beperking van activiteiten, heeft een negatieve impact op de branche: minder onderhoud, minder herstellingen en minder vervanging van slijtage-onderdelen. De Belg is multi-modaler geworden tijdens de covid-periode; vervoer in eigen veilige bubbel geniet de voorkeur. De vrijetijdsverplaatsingen, gemotoriseerd of niet, blijven erg talrijk en compenseren ten dele de afname van het woon-werkverkeer.
  • Meer dan 1 nieuwe auto op 10 is al (deels) elektrisch aangedreven. De stekker hybrides kennen de sterkste groei in populariteit. Diesel lijkt verankerd op een derde van de markt. Diesels vertegenwoordigen dit jaar 33% van de markt, dat is zelfs lichtjes hoger dan in 2019 (31%).
  • De truckbranche ziet essentiële bijdrage in bestrijding corona-crisis niet beloond met sterke verkoopresultaten. Ondanks meer online winkelen en thuislevering dalen inschrijvingen van bestelwagens met 13%. Zware vrachtwagens zien hun inschrijvingsaantallen met 38% dalen.