Realco Realco, 27 April 2017. Photos vivianhertz.be

Bedrijf op overnamepad na verkoop spa-en zwembadactiviteiten

LOUVAIN-LA-NEUVE -  Na de verkoop van de spa-en zwembadactiviteiten Zen en Splash, gaat Realco uit Louvain-La-Neuve op zoek naar B2B overname-opportuniteiten in het buitenland. "Een overname wordt een essentieel element in de groeistrategie van Realco", legt Frédéric Tiberghien, administrateur van Realco, uit. 

Vorige week donderdag heeft Realco de transactie afgerond en zijn merken Splash en Zen overgedragen aan de Spaanse onderneming Manufacturas Gre SAU, een dochteronderneming van de internationale Fluidra-groep, de Europese marktleider in onderhoudsproducten voor zwem- en wellnessbaden. Fluidra betaalt 3,5 miljoen euro voor de overname. Daarbovenop krijgt Realco tot 2024 nog 10 procent van de omzet op de verkoop van de producten die nu van eigenaar wisselen.

Strategische uitdagingen 

"Wij zijn verheugd deze afsluiting aan te kondigen, die een beslissend keerpunt betekent voor Realco. Deze beslissing is het resultaat van een lange reflectie over onze strategische uitdagingen en onze wens om ons te concentreren op groene chemie en om verder te groeien in groeisectoren. We zijn ook van plan onze samenwerking met Fluidra voort te zetten voor innovatieprojecten op basis van enzymtechnologie", verklaart George Blackman, CEO van Realco.

Overnamepad 

Met de geïncasseerde centen gaat Realco op overnamepad. Het bedrijf wil uitbreiden door in een buurland een bedrijf over te nemen dat actief is in B2B en meer bepaald in industriële hygiëne in de voedingsindustrie. De onderneming heeft reeds verschillende interessante targets benaderd in termen van markt- en productsynergieën en complementariteiten. "Een overname wordt een essentieel element in de groeistrategie van Realco", legt Frédéric Tiberghien, administrateur van Realco, uit. "In de context van de consolidatie die de hygiënewereld momenteel doormaakt, moet Realco zich positioneren, aangezien dit een zeer belangrijke motor voor vernieuwing en expansie zal zijn.” Daarnaast zal de organische groei aangezwengeld worden met innovatieve producten. De innovatiepipeline omvat momenteel 9 veelbelovende projecten die nieuwe bronnen van inkomsten op middellange termijn moeten genereren.