avro brussels airlines

Brussels Airlines neemt afscheid van Avro-vliegtuigen

Met een vlucht van Genève naar Zaventem is zaterdagavond een einde gekomen aan het tijdperk van de vliegtuigen van het Avro-type bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Met dat regionale toestel begon in Zaventem de geschiedenis van de nieuwe luchtvaartmaatschappij na het faillissement van Sabena eind 2001. De Avro-vliegtuigen waren herkenbaar aan de vier motoren en vleugels aan de bovenkant van de romp.

Het laatste Avro-vliegtuig in dienst van Brussels Airlines landde in Zaventem na een vlucht van iets meer dan een uur vanuit het Zwitserse Genève. Genève was op 10 november 2001 de bestemming van de eerste vlucht van de opvolger van Sabena, amper drie dagen nadat de nationale luchtvaartmaatschappij failliet was verklaard.

Op de romp van dat Avro-toestel stond toen nog Delta Air Transport (DAT). De voormalige Sabena-dochter en de vloot van 32 vliegtuigen werden op 15 februari 2002 omgevormd tot SN Brussels Airlines. Dat werd later het huidige Brussels Airlines.

Ruim vijftien later werd de bladzijde omgeslagen bij Brussels Airlines, dat op zeker ogenblik de grootste operator in Europa was van de door British Aerospace gebouwde vliegtuigen. De glorieperiode is al lang voorbij. De vliegtuigen worden al vijftien jaar niet meer geproduceerd en diverse andere maatschappijen namen er al afscheid van.

"De Avro-jets hebben veel betekend in de eerste jaren en de ontwikkeling van Brussels Airlines", zegt ceo Bernard Gustin. Brussels Airlines besliste om zijn vloot te vereenvoudigen tot alleen Airbus-toestellen.

Honderden Belgische piloten startten hun carrière in een Avro-toestel. De voorbije maanden gingen diverse commandanten met pensioen. Ook voor het onderhoudsdepartement van Brussels Airlines, jarenlang Avro-specialist, kwam een einde aan een tijdperk.

Veel van de Avro-jets die uit de vloot van Brussels Airlines verdwenen, vliegen nog altijd rond. Ze kregen een nieuw leven als passagiersvliegtuig in Afrika en Australië, als blusvliegtuig in Noord-Amerika en als viptoestel in Groot-Brittannië. Op Brussels Airport staat nog een oude Avro die door de luchthavenbrandweer gebruikt wordt als oefentoestel.