Afbeelding14 Thierry Scheers toont de vermelding van Chez Léon in een Japans touroperatormagazine. Foto AMG

Brussels restaurant Chez Léon scoort in Japan: “Ze dromen hier van de Belgische keuken”

BRUSSEL - Chez Léon is in Brussel een begrip, maar ook in Japan staat het restaurant al sinds de jaren 80 op de kaart. "Ons familiale verhaal is voor de Japanse markt een absoluut pluspunt."

Japan is het eerste Aziatische land waar inwoners na de coronacrisis terug het vliegtuig nemen naar het buitenland. De economische missie in Japan heeft dan ook als doel om Brussel in de kijker te zetten als toeristische trekpleister en uiteraard kan de Belgische gastronomie dan niet ontbreken.

Thierry Scheers, commercieel directeur van Chez Léon en Aux Armes de Bruxelles, maakt van de gelegenheid gebruik om beide instituten in contact te brengen met Japanse touroperators.

“Chez Léon willen we na de coronacrisis opnieuw in contact brengen met onze Japanse klanten. Het restaurant Aux Armes de Bruxelles willen we aan diezelfde touroperators dan weer voorstellen voor hun ‘high end’ klanten.”

Familie Vanlancker

Chez Léon is al bijna 130 jaar in handen van de familie Vanlancker en in 2018 werd Aux Armes de Bruxelles overgenomen door de familie. Beide restaurants zijn momenteel in handen van Kevin Vanlancker, ondertussen de zesde generatie van de familie.

“Als ambassadeur van de Belgische keuken hebben wij hier in Japan zeker onze plaats”, vertelt Scheers. “Van Aarlen tot Oostende, iedereen in België kent Chez Léon. Ook in Japan begint Chez Léon een naam te krijgen, maar we willen uiteraard nog groeien. In de zomer, het traditionele laagseizoen van ons restaurant voor Belgische klanten, willen we meer buitenlandse toeristen naar onze beide restaurants lokken.”

Familiale verhaal

Volgens Scheers hebben beide restaurants heel wat troeven voor de Japanse markt. “Iedereen in Japan droomt van de Belgische keuken. Mosselen friet, gebakken tong of garnaalkroketten zijn niet alleen in België, maar ook bij buitenlandse klanten in trek.”

“Daarnaast heb je ook het familiale verhaal. Al bijna 130 jaar gaat het restaurant over van generatie op generatie. In de jaren 60 werd er ingezet op de Amerikaanse markt, in de jaren 80 zorgde Rudy Vanlancker ervoor dat Japanse toeristen de weg naar Chez Léon begonnen te vinden. Zoon Kevin Vanlancker wil nu op dat elan verdergaan.”

Scheers laat nog weten dat prinses Astrid zich dikwijls laat verleiden tot een etentje in Aux Armes de Bruxelles. “Ze is op deze missie dan ook sowieso een mooie ambassadrice voor onze restaurants.”