LEUVEN/BRUSSEL -Bij Callcenter IPG Contact Solutions zijn tot 96 jobs bedreigd. Volgens de laatste berichten zouden de activiteiten in Leuven buiten schot blijven. Aanleiding van de herstructurering zou de stopzetting van een contract zijn met telecomoperator Proximus.
“Het zijn voornamelijk jobs van Franstalige callcentermedewerkers in Brussel die bedreigd zijn”, zegt HR-verantwoordelijke Gunther Janssens van IPG. “Voor de meeste getroffen medewerkers in Hasselt en Antwerpen hebben we een oplossing gevonden. Voor de eentalig Franstalige medewerkers in Brussel is dat niet zo gemakkelijk.” Over de vestiging in Leuven wordt met geen woord gerept.
Callcenters buiten Europa
Aanleiding van de aankondiging zou de stopzetting zijn van een contract met telecomoperator Proximus. Deze laatste zit zelf in een herstructureringsprogramma en wil de callcenteractiviteiten elders onderbrengen. Bij de concurrentie, zoals bijvoorbeeld Orange, werkt men al met callcenters in Marokko en Tunesië.
Interne verschuivingen
Intussen is de procedure-Renault opgestart. “We gaan proberen om het aantal ontslagen tot een minimum te beperken”, zegt ACLVB-secretaris Thomas Vanbiervliet. Volgens de vakbonden gaat het vooral over werknemers met een diverse achtergrond en met een niet voor de hand liggend profiel voor de arbeidsmarkt. De directie van IPG wil naar eigen zeggen inspanningen leveren om zo veel mogelijk medewerkers intern een andere job te bezorgen. Bij het bedrijf werken ongeveer 1.600 mensen in verschillende vestigingen in Leuven, Brussel, Hasselt, Antwerpen en Luik.