116443755_752549128826949_8662718182460272228_n

Citrique Belge onderlijnt circulariteit met nieuwe naam

TIENEN – Citrique Belge, de Belgische citroenzuurproducent, wijzigt haar naam in Citribel. Dat meldt het management van het bedrijf. Bedoeling is de grotere aandacht voor circulariteit te onderlijnen. 

De nieuwe naam weerspiegelt de nieuwe langetermijnstrategie van het bedrijf: een betrouwbare leverancier zijn van citroenzuur en citraten, alsook een ontwikkelaar en industrieel producent van circulaire bioproducten en componenten.

De grote volumes co-producten van Citribel, zoals mycelium, vinasses en andere, bevatten stuk voor stuk waardevolle componenten met een toenemend toepassingspotentieel in (pet)food, feed, farmaceutica, nutraceutica en andere markten. Het bedrijf is van plan dit potentieel te ontwikkelen, met een duidelijke focus op circulariteit.

Wereldwijd is het de enige citroenzuurproducent die suikermelasse, een bijproduct uit de suikerindustrie, als primaire grondstof gebruikt. In combinatie met zijn oppervlaktefermentatieproces produceert Citribel eindproducten en componenten die allemaal inherent circulair zijn.

De nieuwe naam moet deze grotere aandacht op circulariteit weerspiegelen, terwijl hij toch blijft verwijzen naar een rijke geschiedenis van meer dan 100 jaar.

"Onze historische knowhow, gecombineerd met de creativiteit en het enthousiasme van onze ingenieurs, arbeiders en ondersteunende teams, laat ons toe om onze innovatie-inspanningen op te drijven, vaak in nauwe samenwerking met nieuwe partners. Alle elementen zijn aanwezig om nieuwe, natuurlijke en meer circulaire oplossingen te ontwikkelen op industriële schaal, op basis van onze bestaande citroenzuurproducten en grote volumes co-producten”, zegt COO Maayke De Vil.

"We zijn erg enthousiast over de toekomst en de kansen die voor ons liggen. Verschillende markten vragen naar meer natuurlijke, meer circulaire producten en componenten die non-GMO, plantaardig en allergeenvrij zijn. Ons uniek productieproces en circulaire grondstoffen laten ons toe in te spelen op deze groeiende vraag. Onze nieuwe naam illustreert en ondersteunt deze richting”, besluit CEO Wim Vandenbrande.