Nieuws Vlaams Brabant Stories Daniëlle Vanwesenbeeck: “Het ging er nogal ambtelijk en braafjes aan toe”
Vlaams Brabant

Daniëlle Vanwesenbeeck: “Het ging er nogal ambtelijk en braafjes aan toe”

Daniëlle Vanwesenbeeck (49), CEO van MASTERmail, is nieuwbakken voorzitter van Voka Vlaams-Brabant. In haar nieuwe rol praat de onderneemster over  het belang van nabijheid, mobiliteit, de vaccinatiestrategie, de 3V’s en de cultuur binnen Voka Vlaams-Brabant.  “Het ging er  nogal ambtelijk en braafjes aan toe. Dat kan en moet anders”, zegt Daniëlle. 

Haar verjaardag (3 juli, red.) vieren doet Daniëlle Vanwesenbeeck al enkele jaren buiten de landsgrenzen, Portugal om precies te zijn. Samen met haar zus en de kinderen. “Dat is intussen een traditie”, vertelt de onderneemster. “En dan zijn we ook echt weg. Vroeger trokken we naar zee, De Panne. En nu is dat het zuiden van Europa. Even de batterijen opladen. Een maand geleden ben ik ook even naar ginder getrokken omdat het hier zo’n slecht weer was.”

“Erg snel gegaan”

Het voorbije jaar ging hard voor de veertiger. Naast haar rol als CEO van het Leuvense MASTERmail was Daniëlle al een tijdje ondervoorzitter van Voka Metropolitan (Brussel). Sinds kort is daar het voorzitterschap van Voka Vlaams-Brabant bijgekomen. Ze nam de fakkel van Benny Smets over die ondervoorzitter werd. “Het is allemaal erg snel gegaan”, zegt Daniëlle hierover.

Stof tot nadenken

Veel stof tot nadenken? “De voorbije weken heb ik mijn oor te luister gelegd bij heel wat ondernemers. Mijn eerste alliantiecomité is achter de rug en ik heb samengezeten met medewerkers van Voka. Mijn eerste bevindingen? Dat het er nogal ambtelijk en braafjes aan toe ging bij Voka Vlaams-Brabant. Er zijn heel wat regels en procedures. Om rust en orde te brengen in een organisatie heb je die nodig maar ze mogen niet overheersen.”

Open discussie

Ten tweede stelde Daniëlle vast dat vergaderingen eerder luistermeetings waren. “Op verschillende vlakken werd bijvoorbeeld een stand van zaken meegegeven. Voor ondernemers die zich willen engageren in een regionaal of provinciaal bestuur, werkt die aanpak niet. Ondernemers zijn sowieso mensen die graag input geven, stenen mee verleggen. Daarom moet twee derde van de meeting een open discussie zijn. Het gevaar van een praatbarak is dan niet onbestaande maar dan is het de taak van de voorzitter om thema’s aan te reiken en feedback te vragen. Er moet een bepaalde dynamiek tot stand komen. Dat is noodzakelijk voor al die mensen die belangeloos hun schaarse tijd en energie in de organisatie willen steken.”

“De werken aan de ring zullen 10 jaar duren. Als ondernemer is dat heel moeilijk om te begrijpen”

Daniëlle Vanwesenbeeck

3 V’s

Vanwesenbeeck wil de waarden en visie van Voka laten doordringen tot de basis van de organisatie. “Een missie bepalen en waarden vastleggen is allemaal goed en wel maar je moet dat ook doen werken. En dat zijn zaken waar ik al weken over nadenk. Stilaan vallen de puzzelstukken op hun plaats. Voka staat voor 3 V’s: ondernemers verbinden, ondernemers versterken en de belangen van ondernemers verdedigen.

Op het vlak van verbinden, bijvoorbeeld, gaat het niet enkel over het organiseren van netwerkevents. Dat gaat ook over meer vrouwen en het verbinden van verschillende generaties, het verbinden van jonge en meer ervaren ondernemers… Voka wordt momenteel geregeld geassocieerd met een mannenclub in maatpak. Daarentegen, ga je naar grote bedrijven in New York, zoals een Spotify, dan zie je die ondernemers daar binnen sloffen op hun sneakers. Met hun rugzak op de schouder en een kind op de arm dat ze daar ergens in een crèche kunnen laten op het werk. Eigenlijk is dat echt fantastisch. Het is een heel andere cultuur. Als je die jonge gasten wil aanspreken, dan moet je ervoor zorgen dat je hun taal spreekt. Ze denken helemaal anders. Sommigen hebben niet eens een laptop. We moeten ervoor zorgen dat een vertegenwoordiging van Jong Voka aanwezig is tijdens de vergaderingen. Die doorstroming is er momenteel nog te weinig.”

“Er zijn heel wat regels en procedures. Om rust en orde te brengen in een organisatie heb je die nodig maar ze mogen niet overheersen”

Daniëlle Vanwesenbeeck

Nabijheid

Ondernemers verbinden gaat voor Daniëlle hand in hand met nabijheid. “Dat gaat zowel over het Voka magazine, als over evenementen. Herhaaldelijk heb ik tijdens een recente vergadering rond events gezegd: denk aan die nabijheid. En we moeten ons ook inleven in een werkdag van een ondernemer. Die heeft een hele dag 20, 50, misschien zelfs 100 beslissingen moeten nemen. En dan kan die ’s avonds wel eens moe zijn. Dan is het niet ondenkbaar dat hij/zij geen zin meer heeft om nog 50 minuten te rijden om ergens toch nog een glas bubbels te gaan drinken”, zegt de voorzitter.

Vokartiest

Vokartiest, het netwerkevent in de coulissen van Rock Werchter, is een succesnummer. In de filosofie van nabijheid zou het evenwel logisch zijn dat er elders in het werkingsgebied van Voka Vlaams-Brabant gelijkaardige initiatieven worden opgezet. “Vokartiest is een erg sterk merk, waar een exclusiviteit aan verbonden is. Maar ook hier speelt het gegeven van de nabijheid een rol. Ondanks dat er nog niets is beslist zou het best kunnen dat het merk Vokartiest bijvoorbeeld in de coulissen van Suikerrock in Tienen of een event in Halle, of waar dan ook, georganiseerd wordt. Er is wel de tendens om meer verspreid over de provincie te gaan. Zelfs het idee van 1 centrale nieuwjaarsreceptie moeten we misschien herbekijken. Kijk, Vlaams-Brabant is een andere provincie dan Limburg. Limburg heeft zelfs geen regio’s, Limburg is gewoon Limburg. En die hebben 1 receptie, en heel Limburg komt daar naar toe. Awel, wij zitten met een ander gegeven. Punt aan de lijn”, klinkt het.

Kantoren en vaccinatie

Nu de gezondheidscrisis min of meer onder controle is, wordt er volop gewerkt aan een relance van de economie. Of er veel bedrijven de crisis niet te boven zullen komen kan Vanwesenbeeck niet zeggen bij een gebrek aan cijfers. Volgens de voorzitster zijn er evenwel niet al te veel negatieve echo’s.  “Wat ik wel heb opgevangen is dat bedrijven overwegen om 30 tot 40% van hun kantoren te sluiten. Die mogelijke beslissingen hebben natuurlijk repercussies voor de immomarkt. Dat is een dossier dat we zeker van dichtbij zullen opvolgen. Net als de dossiers rond de flexibiliteit rond overuren en de besprekingen rond de minimumlonen.”

En dan is er nog de vaccinatiestrategie, een symbooldossier. “Dat is een heel belangrijke. Zeker voor grote bedrijven in de regio. Er is een spanningsveld tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en de bedrijfswereld. Waarom? Omdat de bedrijfswereld sneller wil schakelen. Ik begrijp dat een overheid zijn zeg wil hebben over de vaccinatiestrategie maar je zit ook met bedrijven waar heel veel buitenlanders aan de slag zijn. Wat doe je met hen? Om de werkvloer te beschermen zijn we ervan overtuigd dat de bedrijven het best geplaatst zijn om de vaccinaties uit te voeren.”

Mobiliteit

De structurele wegwerkzaamheden op de E314 van Leuven naar Lummen schieten goed op. Voor een rit van Leuven naar Antwerpen rij je nog altijd best binnendoor, via Mechelen. “De Brusselse ring is een dossier dat niet bij ons zit maar wel een invloed heeft op Vlaams-Brabant. De werken aan de ring zullen 10 jaar duren. Als ondernemer is dat heel moeilijk om te begrijpen. Wat mij ook verontrust is dat er net gecommuniceerd is dat de Brusselse mobiliteit tegen 2030 volledig elektrisch moet worden. Ze laten tegen dan geen wagens met klassieke verbrandingsmotoren meer toe. Die hete adem voelen we natuurlijk in onze nek.

Maar ik denk dat we al een heel eind op de goede weg zijn als we de bedrijven meekrijgen in de elektrificatie van hun wagenpark. Dan heb je al een hele groep van bestuurders die elektrisch rijden. Op termijn zal die aanpak ook positieve gevolgen hebben op de betaalbaarheid van een elektrische wagen voor de consument.

Maar daarmee is de problematiek van de laadpalen natuurlijk nog niet van de baan. Ook bij MASTERmail zijn we bezig met de eventuele plaatsing van dergelijke laadpalen. Daar zijn subsidies voor, op voorwaarde dat je de laadpalen publiek toegankelijk maakt. Op onze site is dat nog mogelijk, maar voor heel wat andere bedrijven ligt dat toch wel een pak moeilijker of is het zelfs niet haalbaar. Daar is echt nog werk aan de winkel. Wel zien we positieve evoluties in het dossier van de treinhalte aan het industriepark in Haasrode. Dat gaat de goede richting uit”, besluit Daniëlle.