bio

GfK brengt biologische voeding in kaart

Het Leuvense bedrijf GfK deed een marktonderzoek naar het gebruik van biologische voeding en dranken in 2017. In opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) werden de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu opgevolgd. Het resultaat liet zich voorspellen: de aandacht voor bio blijft groeien.

De Belg gaf vorig jaar zes procent meer uit aan verse biologische voeding en dranken dan in 2016. In Vlaanderen bedroeg de stijging zelfs elf procent. Groenten, fruit en aardappelen vertegenwoordigen veertig procent  van de bestedingen aan bioproducten.

Het aantal mensen dat minstens wekelijks bio koopt, nam toe in 2017. Er was een stijging van alle productcategorieën, behalve voor vlees. In afnemende volgorde werden de meeste kopers genoteerd voor biologische groenten, zuivel, fruit, brood, eieren, aardappelen en vlees.

Marktaandeel

Bio is overal te vinden: op de hoeve, in de klassieke supermarkt en de speciaalzaak. Negentig procent van de Belgen koopt minstens één keer per jaar een bioproduct.

Het marktaandeel van verse biologische voedingsproducten steeg maar heel lichtjes: van 3 naar 3,2 procent. De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn de kanalen met het hoogste percentage aan biologische producten in het assortiment. Een op vijf producten is daar bio. De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor bioproducten.