HAACHT Hof ten Dormael landbouwinnovatie Hof ten Dormaal.

Hof ten Dormaal test hopteelt onder ledlampen, ook witloofteler innoveert

Hoevebrouwerij Hof ten Dormaal uit Tildonk (Haacht) is met het project hopteelt onder ledlampen een van de tien laureaten van de Landbouw Innovatiecampagne 2018. Ook witloofteler Vincent Goossens uit Malderen (Londerzeel) viel in de prijzen met zijn kweekrooster en bijpassend hijswerktuig. 

De fruit- en groentebieren van Hof ten Dormaal zijn bij bierliefhebbers bekend. Wie bier zegt, zegt hop. Hopteelt gebeurt bij ons nog uitsluitend in het veld, maar medezaakvoerder Dries Janssens van Hof ten Dormaal wil nu hop gaan telen in serres met ledverlichting. Zo hoopt hij vaker te kunnen oogsten, en ook op momenten dat het buiten niet zou kunnen. Het resultaat moet een meerwaarde opleveren voor de eigen bieren. "Theoretisch zou hop kweken onder ledlampen moeten kunnen", aldus Dries. "Alleen is dat tot nog toe niet getest. Wij hebben een serre gebouwd en gaan nu kijken wat het resultaat is van hopteelt onder kunstmatig licht."

Grote hoeveelheden buiten

Bij het brouwen van bier worden verschillende hoprassen gebruikt, van sommige rassen enkele kilo's van andere honderden kilo's. Er wordt uitgekeken naar hopteelt onder ledlampen omdat in het veld het niet interessant is van elk ras kleine hoeveelheden planten te telen. "Buiten is het beter dat we grote hoeveelheden kunnen telen op een akker", aldus nog Dries.

Kweekrooster en werktuig 

Een tweede laureaat uit onze provincie komt uit Malderen (Londerzeel). Vincent Goossens bedacht een kweekrooster voor het telen van grondwitloof en een bijpassend hijswerktuig. De werknemers kunnen het witloof hierin rechtstaand plaatsen en aan het einde van het groeiseizoen kunnen de netten weer uit de grond gehaald worden, zodat er minder op de knieën moet worden gezeten. De arbeidspieken worden ook afgetopt, omdat het uitpakken van het bed en het oogsten en verwerken van het witloof niet op hetzelfde moment moet gebeuren.

122 kandidaten

In totaal stuurden 122 kandidaten hun project in. Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak, vaak vanuit een probleem. Dat kan heel dringend zijn, of het gevolg van een idee bij de boer of tuinder dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaat er creativiteit en vernieuwing. "Het aantal inzendingen bewijst opnieuw dat land- en tuinbouwers zelf heel wat goede ideeën en passie voor innovatie hebben”, zegt Stijn Bossin, teamverantwoordelijke van het Innovatiesteunpunt. “Met deze prijs geven we tien winnaars de kans om hun idee verder uit te werken. Zij ontvangen hiervoor een projectpremie van 2.500 euro. Daarnaast stellen we hun idee voor op vijf KBC-innovatieavonden, waardoor ze 2.500 andere land- en tuinbouwers inspireren.” Met de Innovatiecampagne richt het Innovatiesteunpunt – een initiatief van Boerenbond en Landelijke Gilden in partnerschap met Cera en KBC – zich tot land- en tuinbouwers die met hun bedrijf een verfrissende, vernieuwende richting uitgaan.

FOTO: copyright Innovatiesteunpunt.