LEUVEN/BRUSSEL – De KBC-groep houdt zijn management tegen het licht in het kader van de wens naar minder hiërarchie en meer empowerment. Ook wil topman Johan Thijs de voortschrijdende digitalisering bij de horens vatten. Ruim 50 automatenkantoren worden gesloten. Welke locaties weg moeten is nog niet bekendgemaakt.
De KBC-groep is zinnens de top van het bedrijf af te slanken. Over hoeveel jobs het gaat wilde de directie eind vorige week niet bekendmaken omdat de gesprekken nog lopende zijn. Wel zouden managementlagen worden afgebouwd. Bepaalde functies zullen verschuiven, veranderen of zelfs verdwijnen. CEO Johan Thijs wil minder hiërarchie en meer empowerment, zeg maar meer mensen die zelf verantwoordelijkheid kunnen opnemen.
Digitale uitdagingen
Ook wil Thijs de digitale uitdagingen met de horens vatten. Zo rolde het bedrijf eerder dit jaar een digitaal woonkrediet uit met een antwoordtijd van tien minuten. Niet alleen de reactietijd moet volgens Thijs sneller, ook de hiërarchische bovenbouw moet volgens de topman sneller leren reageren. Dat vraagt een andere cultuur. Thijs wil naar eigen zeggen niet wachten tot technologiebedrijven met financiële oplossingen zich uitdrukkelijk manifesteren op de markt.
Robotica en artificiële intelligentie
De komende weken moet het senior management aangeven hoe het de operationele efficiëntie in zijn eenheden gaat verbeteren en de dienstverlening aan de klanten wil verbeteren. De uitvoering is al gepland voor het derde kwartaal. KBC Groep gaat ook versneld artificiële intelligentie en robotica uitrollen, nu een groot potentieel in kaart is gebracht.
Automatenkantoren sluiten
KBC maakte gisteren ook bekend dat het 65 kleinere kantoren gaat sluiten en vervangen door automatenkantoren zonder dat er mensen moeten afvloeien. Opvallend is dat er ook 51 bestaande automatenkantoren verdwijnen. In die categorie snijdt KBC voor het eerst aanzienlijk. Tegen eind dit jaar zal KBC 350 bemande retailkantoren overhouden in Vlaanderen tegenover de 405 nu. Welke kantoren weg moeten is nog niet bekend. KBC zegt zijn distributienetwerk af te stemmen op het wijzigend klantengedrag, waarbij steeds meer klanten kiezen voor digitaal bankieren. “In het eerste kwartaal van 2019 bankierde 57 procent van de klanten enkel nog via een digitaal kanaal”, besluit KBC.