Missie-Boston-NY-2-1

Leuven op economische missie in Verenigde Staten

Dertig topmensen uit de Leuvense bedrijfswereld en kennisinstellingen verblijven deze week voor een vijfdaagse handelsmissie aan de oostkust van de Verenigde Staten. In Boston en New York ontmoeten ze wereldspelers in de sectoren gezondheid, technologie en creativiteit. In de hoop het economisch potentieel van Leuven bekend te maken in de States.

De reis is een organisatie van Leuven MindGate, KU Leuven R&D en Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en vindt plaats onder leiding van schepen van Economie Mohamed Ridouani. “Verschillende partners van Leuven MindGate zoals Imec, UZ Leuven, KU Leuven en Thrombogenics nemen deel aan de missie”, zegt Ridouani.

“Boston en New York komen steevast voor in lijstjes van de meest innovatieve steden ter wereld. Het zijn niet toevallig steden waar kennisinstellingen, kleine en grote bedrijven en de overheid ontzettend goed samenwerken en waar de lijnen tussen de verschillende sectoren kort zijn. Dat levert groei en welvaart op. Daar wil ik van leren.”

Bedoeling is om terug te komen met nieuwe inzichten en vooral opportuniteiten voor Leuven en zijn bedrijven. “Wij hebben de kennis en de juiste oplossingen in huis op gebieden die voor de Amerikanen interessant zijn: complexe technologieën en ict. Ook op medisch vlak hebben we met UZ en KU Leuven heel wat te bieden.”

Boston en New York staan bekend om hun topuniversiteiten die wereldwijd de ranglijsten aanvoeren. “De topuniversiteit van Harvard in Boston heeft een uitstekende medische opleiding. Een uitwisseling met deze faculteit staat op het programma. Ook met het Massachusetts Institute of Technology en Yale hebben we ontmoetingen gepland. Daar zullen we niet alleen horen hoe zij innoveren maar kunnen we ook het Leuvense potentieel voorstellen.”

Op het programma staan voorts gesprekken met topspelers in sectoren als slimme technologie en multimedia en de farmaceutische en medische technologie zoals Johnson & Johnson.

Voka Vlaams-Brabant trekt mee aan de kar van deze missie. “Door innovatie en samenwerking te promoten maken we de weg vrij voor de toekomst. Het zorgt voor win-win situaties”, zegt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck. “Het is een uitgelezen kans om onze bedrijven in contact te brengen met internationale rolmodellen op vlak van innovatie.”