BRUSSEL – In het kader van de Werelddag van de Creativiteit en Innovatie, penden Ingrid De Clercq, Sarah De Greef en Ann Van Dessel van het Brusselse adviesbureau Ouzia hun ideeën omtrent creativiteit en innovatie neer in onderstaand opiniestuk. De drie ondernemers geven enkele tips mee waar je mee aan de slag kan gaan om creatief denken te stimuleren en zelf toe te passen in je organisatie.
Als we de corona crisis nu eens zien als een geforceerd experiment waarin we ons allemaal plots moeten aanpassen aan een wereld die in een mum van tijd radicaal is veranderd, de disruptieve verandering die al lang werd aangekondigd. Wat stellen we vast ? Mensen en organisaties passen zich heel snel aan.
De digitalisering die lang voorbereid en gepland was, is er gekomen in enkele dagen: van de ene op de andere dag gebruikt iedereen het videoconferentie systeem dat eigenlijk gefaseerd zou worden ingevoerd.
Nieuwe ideeën genereren, snel uittesten en snel lanceren zit in een stroomversnelling. De vele lokale handelaars die hun lang geplande webshop nu live zetten, de grote organisatie die op een paar dagen tijd lanceringen en acties opzet, waar voordien ettelijke vergaderingen en goedkeuringsprocessen voor nodig waren.
De natuurlijke weerstand tegen verandering is vervangen door een extreme openheid. In plaats van “moet ik dit nu doen?”, wordt de vraag gesteld “hoe kan ik dit doen?”.Loopt alles van een leien dak ? Neen. Is alles wat we geprobeerd hebben, gelukt ? Zeker niet. Waar het om gaat in deze situatie is dat we de sprong gewaagd hebben. We zijn erin geslaagd om – ondanks vele obstakels – een grote omwenteling te maken.
Wat hebben we gedaan ? Waar hebben we dit succes precies aan te danken? We hebben complexe problemen opgelost door te denken in opties in plaats van beperkingen, door snel nieuwe opportuniteiten te detecteren, te omarmen, uit te proberen en aan te passen. We hebben onze capaciteit tot creatief denken gebruikt om veerkrachtig te reageren. We hebben vooral ontdekt dat we meer kunnen dan we initieel dachten. Dan rijst de vraag: hoe kunnen we deze nieuwe dynamiek en manier van werken behouden post-corona?
Tips
We geven graag een paar krachtige tips mee waarmee je morgen reeds aan de slag kan. Een eerste tip bestaat erin creatief en kritisch denken duidelijk te scheiden. Je herkent zeker deze situatie: iemand oppert een nieuw idee en de eerste reactie is: dit is te duur, te moeilijk, niet realistisch of ‘mag ik even advocaat van de duivel spelen?’. Na zo’n uitspraak voel je de energie in de ruimte wegzakken evenals de zin om nog veel nieuwe ideeën te lanceren, zeker de persoon die het idee opperde. In plaats van onmiddellijk kritisch te reageren op een nieuw idee bestaat de kunst erin om eerst veel ideeën te genereren en pas in een volgende fase de ideeën te evalueren. Voor je het weet heb je een overvloed aan ideeën en daar zitten er zeker enkele hele goede tussen.
Bouw verder op elkaars ideeën. Een eenvoudige manier om dit te doen is: zeg telkens “ja en” in plaats van “ja maar”. Je staat verwonderd hoe dikwijls je ‘ja maar’ zegt, maar ook wat het positief effect is van ‘ja en’. Het leidt tot een constructieve dialoog en samenwerking waarbij er echt naar elkaar wordt geluisterd en gewerkt naar hetzelfde objectief.
Het spreekt voor zich dat om problemen creatief te kunnen oplossen, het niet voldoende is om veel ideeën te genereren. Het is even belangrijk om het probleem goed te begrijpen en te formuleren. Dit betekent eerst veel vragen stellen om verschillende aspecten van het probleem te verduidelijken en dan evalueren met welk probleem of deelprobleem je aan de slag wilt. Neem hiervoor voldoende tijd.
Ten slotte, blijf initiatief nemen en initiatiefname stimuleren. Snel en krachtig schakelen is op dit moment noodzakelijk. We zien dan ook dat mensen de vrijheid nemen en krijgen om meer initiatief te nemen. Hiervoor vertrouwen ze op elkaars expertise en ze versterken hun eigen daadkracht. Ga na hoe je deze dynamiek levendig kan houden in jouw organisatie.
Omgaan met het nieuwe normaal post-corona is en blijft een uitdaging. Door het systematisch toepassen van creatief denken verhoog je de kans dat je organisatie er klaar voor is.