Multiobus opkuis gestart Foto: VDT

Opkuis gestart na zware brand bij Multiobus: “We moeten onze rug rechten en vooruit kijken”

In de nacht van 17 op 18 oktober sloeg het noodlot toe bij busbedrijf Multiobus in Tienen. Het levenswerk van Olivier Van Mullem en zijn team werd grotendeels verwoest door een zware brand in een van de loodsen. “De opkuis is eindelijk kunnen starten, dat geeft hoop”, zegt zaakvoerder Olivier.

In 2017 zette het Tiense busbedrijf Multiobus een belangrijke stap door een van Ebusco’s eerste klanten te worden en een eerste vloot van vier elektrische bussen aan te schaffen. Hun toewijding aan zero-emissievervoer werd duidelijk in 2020 toen ze een bijkomende order plaatsten voor tien Ebusco 2.2 bussen. Ook dit jaar bestelde het bedrijf nog bijkomende bussen bij verschillende leveranciers. “We hebben steeds heel erg geloofd in het verhaal van elektrische bussen”, zegt Olivier Van Mullem. “We waren trotse pionier, wetende dat iedereen in dit verhaal zou moeten stappen, want tegen 2025 moeten busbedrijven 50 procent elektrisch rijden. Wij hadden al 20 procent gerealiseerd. Vandaag staan we terug op nul.”

LEES OOK. Multiobus heeft busverkeer weer helemaal op orde na verwoestende brand

Olivier herinnert zich de bewuste nacht van 17 op 18 oktober nog al te goed. “Iets na middernacht werd ik opgebeld door de burgemeester met het nieuws dat er brand was in het bedrijf. Mijn eerste reactie was ongeloof. Dit kon toch niet aan het gebeuren zijn. Maar helaas bleek het de rauwe werkelijkheid te zijn. We konden alleen maar lijdzaam toekijken hoe de loods, met daarin 22 bussen, in vlammen opging.”

“Hadden we meer kunnen doen om dit te voorkomen? Dat is een vraag die iedereen zich stelt”, gaat Olivier verder. “We wisten natuurlijk dat er in deze loods veel bussen staan met dure technologie. Maar hiervoor bestaan er geen vaste regels of normen naar beveiliging toe. Ik ben intussen hierover al met het ministerie van mevrouw Peeters en met De Lijn in overleg geweest, omdat er gewoon zeer weinig kennis en ervaring in is. In elk geval zullen we naar meer compartimentering van de loodsen gaan, zodat de risico’s toch wat verkleind worden.”

Oorzaak

Wat de oorzaak van de brand was, is nu na maanden onderzoek nog niet gekend. “En misschien gaan we de oorzaak wel nooit weten”, zegt Olivier Van Mullem. “Wat we wel weten, is dat we weer met de voeten op de grond staan en onze rug moeten rechten en vooruit kijken. We hebben gewoon geen andere keuze. Ons bedrijf voelt zich gesterkt, want ondanks het zware verlies konden we dankzij andere solidaire busbedrijven na één week zo goed als volledig operationeel zijn. Dat was hartverwarmend.”

Olivier blikt ook super tevreden terug over de samenwerking met de stad en de hulpdiensten meteen na de feiten. “Het was ook heel fijn om alle warme reacties van de Tienenaars te krijgen. Maar die ebben na een tijdje natuurlijk wel weg. En dan komt pas echt het besef wat er gebeurd is en valt het plafond eigenlijk opnieuw op je hoofd. Hier elke dag toekomen en één grote schroothoop zien, daar word je moedeloos van. Gelukkig is de opruim eindelijk kunnen starten. Dat geeft hoop voor de toekomst.”