Machels schepen Steve Claeys over Brussels Airport Machels schepen Steve Claeys wil vooral verder strijden voor een betere spreiding van het vliegverkeer. Foto: Bart Dewaele/DBG

Schepencollege Machelen gaat nieuwe vergunning Brussels Airport niet aanvechten: “Veel van onze inwoners werken op de luchthaven”

Er zit een barst in de coalitie van vijf Noordrandgemeenten die samenspannen in de strijd tegen overlast vanwege de luchthaven. Het schepencollege van Machelen heeft alvast beslist om de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport niet aan te vechten. Het is nog niet bekend wat de vier anderen gaan doen.

Machelen was al enige tijd samen met Wemmel, Meise, Grimbergen en Vilvoorde aan het procederen tegen de Federale Staat inzake de gebrekkige spreiding van de nachtvluchten. Er zijn al verschillende juridische uitspraken geweest die ertoe leidden dat de staat dwangsommen moet ophoesten. Die staan op een geblokkeerde rekening.

Ondertussen werd dus een nieuwe vergunning voor de luchthaven goedgekeurd door de Vlaamse regering. In eerste instantie maakten de vijf Noordrandgemeenten daar stevig voorbehoud bij.

Lees ook: Minister Demir verlengt omgevingsvergunning van Brussels Airport

Maar de gemeente Machelen wil de nieuwe vergunning loskoppelen van het spreidingsdossier. “We hebben samen met de vier anderen destijds wel nog een bezwaarschrift ingediend tijdens het openbaar onderzoek voor die nieuwe vergunning. Maar dan vooral omdat wij de enige rechtsteeks luchthavengelateerde gemeente zijn die hinder ondervindt”, legt Machels schepen van Mobiliteit Steve Claeys uit.

“Er is nu een advies van de advocaten om naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen te trekken en voor de vernietiging te gaan. Wij zullen daar als gemeente niet in mee gaan. We hebben ons advies al meegegeven in dat bezwaarschrift.”

Beter dan de huidige

“Een eerlijke spreiding, daar kan men op het Vlaamse niveau via de vergunning weinig aan doen”, vervolgt Claeys. “Voor wat betreft de andere bezwaren die worden aangehaald, vinden wij het als gemeente niet opportuun om mee in een beroep te stappen. Wij moeten rekening houden met de gezondheid van de mensen, dat klopt. Maar we zijn ook de enige gemeente van de vijf die rechtstreeks verbonden is met de luchthaven. 80% van Brucargo ligt op ons grondgebied. Ik denk dat er heel veel mensen van onze gemeente ook op de luchthaven werken en we willen dat natuurlijk ook niet in het gedrang brengen.”

Lees ook: Voka staat positief tegenover aanvraag nieuwe omgevingsvergunning van Brussels Airport

Scherp gesteld: wat de nieuwe vergunning inhoudt, zou de situatie voor Machelen niet erger maken dan ze al is. “Dat klopt. We hebben dit geanalyseerd en de nieuwe vergunning is voor onze gemeente eigenlijk beter dan de huidige. Er wordt meer rekening gehouden met de geluidsnormen.”

“We stappen niet echt uit de coalitie”, vervolgt Claeys. “We willen samen verder ijveren voor een eerlijke spreiding. Want Brussel wordt gespaard, net als een groot deel van Waals-Brabant, en al het vliegverkeer komt over de Noordrand. Daartegen willen we blijven ingaan.”

Vanwege andere gemeenten is er nog geen officiële beslissing bekend over een eventuele procedure tegen de vergunning “We zijn het dossier nog tegen het licht aan het houden en zullen begin volgende week een beslissing nemen”, laat Vilvoords burgemeester Hans Bonte weten.