Lizy_Afbeelding

Tweedehands leaseplatform plukt vruchten van gezondheidscrisis

BRUSSEL/KORTENBERG - Het tweedehands leaseplatform Lizy verdubbelde haar omzet sinds de eerste lockdown dit voorjaar. Dat meldt de directie van het Brusselse bedrijf, dat opgericht werd met de steun van autogroep D'Ieteren en diens filiaal Lab Box. 

De coronacrisis brengt weinig goed nieuws met zich mee, maar het tweedehands leaseplatform Lizy zegt de dans grotendeels te ontspringen. “Toen de eerste lockdown voorbij was, gingen de cijfers de lucht in. Ook tijdens deze tweede lockdown blijven we groeien. Geen evidentie, want onze voornaamste doelgroep zijn freelancers en start-ups, die toch bijzonder geleden hebben onder deze crisis”, zegt Sam Heymans, CEO van Lizy. “Wat we nu zien is dat meer grote klanten bij ons aankloppen. Ze hebben hun rekening gemaakt tijdens de coronacrisis en zochten een manier om op hun wagenpark te besparen.” Heymans zegt dat Lizy momenteel twee keer zo groot is als voor het begin van de crisis. “En dit kwartaal wordt het beste ooit”, luidt het. Concrete omzetcijfers geeft Lizy niet mee.

Meer waar voor je geld

Om beter te begrijpen waar de steile groei vandaan kwam, liet Lizy een onderzoek uitvoeren bij meer dan 350 respondenten samen met BUFFL, een Belgisch online onderzoeksbureau. Het feit dat je bij tweedehands leasen meer waar voor je geld krijgt, kwam daarbij uit de bus als de hoofdreden om over te schakelen op het leasen van een kwaliteitsvolle occasie.

Even zweten

De coronacrisis heeft een grote impact op het rijgedrag van de Belgen, zowel privé als professioneel. 68% van de respondenten in het onderzoek van BUFFL gaf immers aan minder te rijden voor het werk sinds de COVID-uitbraak in maart, en 62% doet ook privé minder ritten. Dat hangt ongetwijfeld samen met het feit dat 70% van de respondenten nu meer van thuis uit werkt. Deze cijfers doen op het eerste gezicht vermoeden dat de coronacrisis een klap betekende voor de autoleasemarkt. Initieel was dat ook het geval, vertelt Heymans. “Tijdens de eerste lockdown was het voor ons even zweten: de autokeuring was gesloten, waardoor we zelfs geen wagens konden leveren. We hebben onze uitgaven tijdens die periode teruggeschroefd en net zoals zovelen onze kosten onder de loep genomen.”

Lizy

Het digitale leasing platform Lizy werd vorig jaar opgericht door jonge ondernemers Sam Heymans en Vincent Castus. Dit gebeurde met de steun van D’Ieteren Auto en diens filiaal Lab Box, de incubator voor innovatieve mobiliteitsoplossingen van de autogroep. Lizy richt zijn aanbod van recente tweedehands- en stockwagens in de eerste plaats op kmo’s, zelfstandigen en freelancers. De beschikbare merken zijn die van D’Ieteren – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat – aangevuld met BMW, Fiat, Mercedes en Volvo. Leasen kan vanaf 12 maanden en de maandprijs ligt 15 tot 40 procent onder die van nieuwe wagens.