Colin_Lucas_RP

Verpakkingsvrije frisdranken van Dripl halen 2,15 miljoen op voor Europese expansie

De Brusselse startup Dripl, die inzet op verpakkingsvrije frisdranken, haalt 2,15 miljoen euro groeikapitaal op. Daarmee wil het nog meer 'refill points' in heel Europa plaatsen: drankautomaten waar je je eigen drinkfles of glas kan (her)vullen met limonades, smaakwater of bruiswater.

De ambities van de Gentse ondernemers Colin Deblonde en Lucas Moreau voor Dripl, met hoofdzetel in Sint-Joost-ten-Node, zijn niet min: de afvalberg door frisdrankgebruik drastisch verkleinen en gezonde consumptie stimuleren. Hoe ze dat doen? Door frisdrankautomaten te plaatsen die kraanwater koelen, een smaakje geven en eventueel nog wat 'bruis' toevoegen, en die je in je eigen drinkfles laat lopen.  'Refillution', zoals ze het zelf omschrijven.

"Dripl revolutioneert de productieketen van smaakwater en frisdranken door er geen flesjes aan te pas te laten komen en niet nodeloos water te transporteren. Met de Refill Points bieden we een waardig suikerarm en suikervrij alternatief voor frisdrank. Inmiddels hebben we al ruim 2.5 miljoen verpakkingen bespaard en tegen 2030 mikken we op maar liefst 1 miljard wegwerpverpakkingen minder", zegt Deblonde.

Colin Deblonde en Lucas Moreau. Foto Dripl

Om die forse ambitie waar te maken, heeft Dripl nu 2,15 miljoen euro opgehaald bij onder meer het internationaal durfkapitaalfonds Faraday Venture Partners, en The Source (Spadel Group, bekend van Spa water). Dripl wil naast België en Nederland ook elders in Europa een gevestigde waarde worden. Intussen heeft het al meer dan tweehonderd bedrijven als klant. Daar zitten bekend klinkende namen bij als Visma, BDO, Cordeel, Bacardi, Centerparks, SAP en Toyota.

www.dripl.be

Dripl
De automaten van Dripl, nu al in tal van bedrijven te vinden. Foto Dripl