BRUSSELS AIRPORT STRIKE SKEYES Illustration picture shows disrupted air traffic at Brussels national airport in Zaventem, during a strike of air traffic control agency Skeyes, Thursday 16 May 2019, in Zaventem. The social conflict at air traffic controller Skeyes has been going on for months. Controllers are complaining about work pressure and demand more staff. BELGA PHOTO THIERRY ROGE

VOKA wil meer Brusselaars aan de slag op Zaventem

ZAVENTEM/VILVOORDE/LEUVEN/HALLE/BRUSSEL - Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant vraagt actie om meer Brusselaars aan de slag te krijgen op de luchthaven van Zaventem. Dat laat de werkgeversorganisatie weten ter gelegenheid van de presentatie van het tewerkstellingsrapport, uitgevoerd door het Hoger Instituut voor de Arbeid, in opdracht van het tewerkstellingscentrum van Brussels Airport (Aviato). 

Brussels Airport biedt vandaag rechtstreekse jobs aan nagenoeg 24.000 mensen, waarvan 15% of  3.600 Brusselaars en 39% of ongeveer 9.250 Vlaams-Brabanders. Dat blijkt uit een diepgaande analyse van de directe tewerkstelling op de luchthaven, uitgevoerd door het Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) verbonden met de KU Leuven, in opdracht van Aviato, het tewerkstellingscentrum van Brussels Airport.

400 openstaande vacatures 

 Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant is als stichtend lid van Aviato reeds lang begaan met de tewerkstelling op en rond Brussels Airport. Met 24.000 directe en meer dan 40.000 indirecte jobs is de nationale luchthaven nu reeds een grote economische motor van het land. "Als we kiezen voor groei kunnen we die aantallen verdubbelen tegen 2040", aldus Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan. "Daarvoor moeten we wel alle openstaande arbeidsplaatsen op de nationale luchthaven kunnen invullen." Uit het HIVA-rapport blijkt nu dat er gemiddeld 400 vacatures op Brussels Airport niet ingevuld raken.

Mismatch 

 Zoals reeds geweten laat de arbeidsmarktkrapte zich vooral voelen in het Vlaamse landsgedeelte, terwijl er voor het Brussels Gewest en het Waals Gewest nog een ruim aanbodoverschot is. “Een belangrijke uitdaging voor de arbeidsmarkt van de luchthaven ligt dan ook bij het oplossen van deze ruimtelijke mismatch en meer Brusselaars naar Zaventem te krijgen om de openstaande vacatures in te vullen. De 3.600 Brusselaars die vandaag werken op de luchthaven zijn al een mooi aantal, maar gezien het potentieel kan en móet het beter", weet Van Doren. 

Sneller en efficiënter invullen vacatures

 “Door het sneller en efficiënter invullen van de vacatures kunnen we de dienstverlening van de bedrijven en van de luchthaven beter garanderen, wat op lange termijn ook een positieve impact op de aantrekkelijkheid, de groei en de tewerkstelling op Brussels Airport zal hebben. Vandaar dat bij het ondersteunend beleid vooral aandacht nodig is voor screening en toeleiding naar vacatures, taalkennis én vervoersmobiliteit”, vult Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant aan.

Luchthaventram 

 Voka herhaalt dan ook de vraag aan het Brusselse en Vlaamse gewest om een akkoord te sluiten om de luchthaventram, onderdeel van het Brabantnet, eindelijk te realiseren. "Daarnaast bepleiten we ook het verbeteren van de fietsverbindingen tussen de luchthaven en Brussel-centrum, het bevorderen van taxidiensten tussen de luchthaven en Brussel, en het organiseren van nachtelijk vervoer tussen Brussel en de luchthaven voor (potentiële) werknemers uit Brussel", besluiten Van Doren en Van Biesbroeck.