Aqua4C 18

Aqua4C opent unieke viskwekerij

KRUISHOUTEM - Deze week lanceerde visboerderij Aqua4C uit Kruishoutem -aan de grens met West-Vlaanderen - een uniek circulair systeem in samenwerking met hun buren van tomatenkwekerij Tomato Masters. De Omegabaars wordt hiermee wereldleider op vlak van duurzame viskweek. Als eerste plantaardig gevoede vis ter wereld die geen water meer verbruikt om gekweekt te worden brengt Omegabaars een radicale innovatie in de viskweek, en in Kruishoutem zwemt vandaag de vis van morgen.

Aqua4C kweekt vis in Kruishoutem sinds 2015. Het bedrijf werd opgericht door Stijn Van Hoestenberghe in samenwerking met de Universiteit van Leuven. Tijdens zijn studies Biologie merkte Stijn de ironie van kweekvis op. “De meeste vissen die gekweekt worden zijn roofvissen en dus carnivoren", vertelt hij. "Maar liefst 40% van alle vis die gevangen wordt in de oceanen, wordt dan ook gebruikt als visvoer voor kweekvissen. Voor 1kg zalm is bijvoorbeeld 3 kg vismeel nodig. De omegabaars daarentegen is een opportunist. Hij staat onderaan de voedingsladder en eet eigenlijk alles wat hem aangeboden wordt. We zijn er als enige in Europa in geslaagd hem de domesticeren om 100% plantaardig te eten.”

Circulair systeem

Bovendien verbruikt de kweek van omegabaars opvallend weinig water. In het gloednieuw circulair systeem wordt het regenwater dat opgevangen wordt via de serres van Tomato Masters bacterieel gezuiverd en opgeslagen in bassins voor de vissen. Deze worden verwarmd met de restwarmte van de serre. De tomatenkwekerij gebruikt op zijn beurt het nutriëntrijk afvalwater van de Omegabaarskwekerij waardoor zij minder kunstmest dienen te gebruiken. 

De koppeling tussen deze twee bedrijven maakt van de Aqua4C de grootste duurzame viskwekerij ter wereld. Het unieke circulaire systeem werd deze week officieel opgestart, zowel in Kruishoutem als in Deinze (de thuishaven van Tomato Masters). De pomp,  staat letterlijk op de grens en laat het water vanaf nu stromen tussen beide gemeentes.

Marketingcampagne

“De Omegabaars is de start van een nieuw model voor viskweek en wereldwijde visconsumptie", aldus Van Hoestenberghe. "Hij is niet alleen de duurzaamste vis ter wereld, hij is ook lekker en gezond. Tal van sterrenchefs zijn fan van de omegabaars. De vis van morgen zit van nature dan ook boordevol Omega-3-vetzuren. Al deze kwaliteiten worden samengevat in de nieuwe marketingcampagne. We willen daarbovenop een belevingscentrum bouwen waar mensen zowel de tomaten van Tomato Masters als onze overheerlijke vis kunnen proeven.”