Vandecasteele 19

Autogroep Vandecasteele wordt met dubbele overname nog meer incontournable

KORTRIJK - Group Vandecasteele, wel bekend autodealer en 'incontournable' in de sector, groeit nog maar eens in omvang. In Moeskroen en Doornik heeft het de Opel-concessies overgenomen van de familie Vanneste. Vandecasteele zet daarmee nog eens de toon in de consolidatiebeweging en profileert zich meer dan ooit als een multi merken speler. In Kortrijk investeerde het zopas ook nog eens 3 miljoen euro in een spectaculaire nieuwe showroom slash businesscenter alsook in een nieuwe  naverkoopafdeling (Euro Repar Car Service) die allebei in april officieel de deuren openen. 

Vandecasteele is een naam als een klok in het West-Vlaamse landschap van autodealers. Wat begon met het merk Peugeot, groeide ook uit tot een concessie voor Citroën en het hippe luxemerk DS Automobiles. Daar komt nu nog eens Opel bij. "De familie Vanneste zocht, wegens gebrek aan opvolging in de vierde generatie, naar een oplossing voor zijn Opel-garages in Doornik en Moeskroen, waar alles bijeen zo'n 40 mensen werken", aldus Filip Desutter die als CEO de zaken aanstuurt bij Vandecasteele. "We hebben lang onderhandeld en zijn finaal tot een deal gekomen. Het feit dat we met eigen filialen al jaren in dit deel van Wallonië actief zijn, speelde uiteraard in ons voordeel. Het personeel van de Opel-garages werd recent ook ingelicht. In deze commerciële démarche schuilt ook een grote strategische logica. De vier merken - Peugeot, Citroën, DS en Opel - behoren zonder uitzondering tot de Franse groep PSA die zo'n multimerken om logische redenen ook stimuleert."

Historische kaap

Group Vandecasteele,wordt daarmee nog eens zo sterk. Het hoopt om geconsolideerd voortaan 5.000 nieuwe wagens en 4.000 tweedehandswagens per jaar te verkopen, wat een historische kaap zou zijn. Naast de hoofdzetel in Kortrijk, zijn er ook eigen verkooppunten in Wevelgem, Moeskroen, Doornik, Péruwelz en Ath. Binnen Group Vandecasteele is er ook nog het filiaal Vancia Car Lease dat vooral de bedrijfswereld bedient met lange en korte termijn verhuur- of leasing contracten, zowel in eigen land als in Frankrijk.

Rond deze tijd werd ook geïnvesteerd in een Euro Repar Car Service, zeg maar een service center voor tweedehandswagens van alle merken. Volgens Filip Desutter en marketing  manager Thibaut Martens beantwoordt zo'n Euro Repar Car Service aan een grote vraag uit de markt en bij de consumenten naar ultrasnelle en betaalbare dienstverlening, ongeacht het merk. Om het verhaal helemaal rond te maken: Vandecasteele heeft ook al carrosseriebedrijven voor alle merken en is mede aandeelhouder in 1st Parts, vooraanstaand verdeler van wisselstukken.