WEB webdoos widget (c) Dieter Meyns-2

Brugse bedrijven snellen take-away formules van horeca ter hulp

BRUGGE - De horeca heeft het hard te verduren. Veel restaurants zijn intussen overgeschakeld op take-away. Bij de ene loopt de bestelprocedure al vlotter dan bij de andere. Met ‘Munch’ komt er nu een gebruiksvriendelijke applicatie voor take-away bestellingen op de markt, die restaurants op hun eigen website kunnen plaatsen. “Munch maakt meeneemgerechten bestellen zowel voor de klant als zaakvoerder eenvoudiger", stelt Stijn Blomme, zaakvoerder van Webdoos, het bedrijf achter Munch. "De applicatie brengen we gratis op de markt. Op die manier steken we de horeca een hart onder de riem in deze moeilijke tijden.”

 

‘Munch’ is een idee van Webdoos, een Brugs bureau dat bedrijven helpt om meer en beter digitaal te werken. De naam van het nieuwe platform komt van het Engelse werkwoord ‘to munch’ wat “snel iets knabbelen” betekent. “Naar aanloop van de feestdagen geven we onze klanten jaarlijks een kleine attentie", stelt Stijn Blomme, zaakvoerder van Webdoos, het bedrijf achter Munch. "Vorig jaar stuurden we digitale gelukskoekjes met inspirerende boodschappen rond. Maar 2020 is zo bijzonder dat we het deze keer anders wilden aanpakken en iets wilden terugdoen voor de zwaar getroffen horecasector.”

Bestellen wordt eenvoudig

Vandaag gebeuren veel take-away bestellingen nog telefonisch of via mail. “Eigenlijk is dat een omslachtige, tijdrovende en dus ook inefficiënte procedure", heet het bij Webdoos. "Met Munch wordt dat compleet verleden tijd. Het platform biedt een widget die de horecazaken makkelijk op hun eigen website kunnen plaatsen. Met één simpele muisklik krijgt de klant dan alle gerechten te zien. Alle bestellingen komen ook overzichtelijk bij de zaakvoerder binnen.”

Het systeem werd intussen uitvoerig getest door de Brugse horecazaak Fox Flambé. “Deze standaardapplicatie is een meerwaarde voor de horeca", aldus zaakvoerder Tom De Vos. "Ik zie nog veel collega’s zoeken nog naar de ideale manier om take-away te organiseren. Munch is een ongelooflijk gebruiksvriendelijke tool die toelaat om zonder veel beslommeringen meeneem te organiseren.”

Project voor lange termijn

Fox Flambé is niet het enige Brugse bedrijf dat betrokken werd bij het project. Ook Vizier, het grafische bureau van Jan Degraeve, werkte mee. Hij maakte het logo en creëerde de grafische identiteit. WiSEO, gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, moet er voor zorgen dat de website goed gevonden wordt in Google. Social Taco neemt de sociale media voor haar rekening en Comm2B verzorgt de externe communicatie.

Wanneer horecazaken hun deuren terug mogen openen, is nog koffiedik kijken. Maar Webdoos en zijn partners willen van Munch een blijver maken. “Iedereen verlangt natuurlijk om opnieuw op restaurant te gaan en in gezelschap te tafelen", besluit Stijn Verplancke van Webdoos. "Toch denken we dat veel restaurants take-away zullen blijven aanbieden. Wij geloven in de toekomst van een project als deze en willen ons dan ook engageren om het verder uit te bouwen.”

info: www.munch.be