Malysse C corona

Christof Malysse (Lobsterfish) vraagt aandacht voor de horeca als locomotief

DEERLIJK - Bij elke bijeenkomst van de Nationale Veiligheidsraad valt het op hoezeer economie kennelijk onbelangrijk is. Terwijl ze de basis vormt voor welzijn in elke maatschappij. Een sector die het bijzonder hard te verduren krijgt, en waarover weinig of niet gesproken wordt, is die van de horeca. Christof Malysse, CEO van Lobsterfish en met zijn bedrijf een toeleverancier aan honderden restaurants in West-Vlaanderen en daarbuiten, doorbreekt de stilte. "Omdat die sector het verdient", zegt hij. 

"Er moet dringend gezocht worden naar een balans tussen de virologen, die momenteel het land beheren, en de economie", vindt Malysse."Zo begrijp ik niet dan een traditionele voedingsmarkt in open lucht niet mag en dat warenhuizen dan wel mogen open zijn? Waarom ook mag een autogarage niet open zijn, wetende dat de deuren daar nooit platgelopen worden en de wettelijke social distancing perfect uitvoerbaar is."

Christof Malysse wil echter in de eerste plaats een lans breken voor de horeca, de sector waarin hij van kindsbeen af is opgegroeid. Hij is immers de zoon van Jean-Pierre Malysse die samen met zijn echtgenote Francine het luxe restaurant Marquette met bravoure uitbaatte. "We moeten de locomotief van de horeca asap, maar stap per stap, in gang krijgen", zegt Christof Malysse. "Vergeet ook niet dat dit een branche is waar direct en indirect zoveel jobs mee gemoeid zijn."

Vooruit denken

Volgens Malysse mag je niet alle horeca-bedrijven onder één en dezelfde noemer thuis brengen. "Volgens mij moeten we de sector opsplitsen in 5 verschillende takken: traiteurzaken /afhaal/take away (1), restaurants (2), hotels (3), cafés (4) en last but not least ook de cateraars en leasure bedrijven (5). De take away en traiteurs draaien op volle toeren. Nu is het tijd om aandacht te hebben voor de restaurants. Een zaak met gezette plaatsen is toch perfect controleerbaar op corona maatregelen? Idem dito voor de cafés met terras. Ook hotels kunnen hun gasten perfect en veilig inchecken en laten overnachten, toch? Altijd met respect en naleven van de corona regels. Iedereen, horeca-uitbaters zowel als klanten, beseffen de ernst van de situatie maar zullen opgelegde maatregelen ook respecteren. Laten we toch vooruit denken, er aan beginnen en niet stil staan."