Kenis Eric Hoek Af 3

Eric Kenis belicht creatieve ondernemers met een hoek af

KORTRIJK – Bedrijfsadviseur en auteur Eric Kenis pakte voor de derde maal op rij uit met een eigen boek onder de noemer ‘Hoek af’, een zinspeling op de gedrevenheid waarmee jonge ondernemers er met een mix van ongebreidelde passie en ‘verstand op nul’ tegenaan gaan.    

Kenis werkte lange tijd voor Voka West-Vlaanderen en ging enkele jaren terug solo. In de 2 eerste boeken uit het drieluik Hoek af worden 42 ‘ondernemers met een hoek af’ opgevoerd door auteur, ‘jeugdtrainer’ en talentscout Eric Kenis. Hij stelde hen allen dezelfde vraag en wat bleek : gemiddeld hebben ze in de laatste 12 maanden 150% omzetgroei gekend. 

Op 21 maart verschijnt Hoek af deel 3, met als ondertitel ‘Balls & brains’. Er staan 10 Gentse bedrijven in op een totaal van 21, maar veel van die bedrijven hebben puur  West-Vlaamse roots. Enkele ondernemers zeggen ook waarom ze weggegaan zijn uit West-Vlaanderen. De Oost-Vlaamse KMO’s zijn Robovision, Sensolus, Indigo, Around Media, Yazzoom, In The Pocket, Thingit, intuo, Energy Vision en FleetMaster. “De meeste zijn relatief onbekend omdat ze heel specifiek B2B werken”, weet Kenis. “Daarmee loop ik wel een risico, commercieel dan. Toch staan ze vaak ook op de drempel van de werelddoorbraak. Daarom staan ze nu in mijn boek.”

De 2 pur sang West-Vlaamse bedrijven die ook aan bod komen, zijn Logflow en DX Solutions van Xavier Dekeyster. Verder is er ook een portret van Oostendenaar Felix Van de Maele met het Brussels-NewYorkse softwarebedrijf Collibra. Hij wordt er opgevoerd als CEO van het grootste bedrijf : 10 jaar actief en  280 medewerkers. Mark Zuckerberg investeert in hem.

 

Ambitie en bescheiden

Hoe razend ambitieus en succesvol ook, deze ondernemers geven blijk van een unieke combinatie van nederigheid en zelfvertrouwen’, aldus Kenis. “Het is mijn diepste overtuiging dat je geen echt uitzonderlijke ondernemers kunt zijn als je geen nederig mens bent”, zegt hij. En ten tweede, moet je in je bedrijf vandaag de start-upcultuur installeren en blijven vasthouden, ook bij snelle groei.