Howest The Park

Howest krijgt met The Park een partner in virtual reality cultuur

KORTRIJK - In Kortrijk heeft The Park, de pionier van free roam virtual reality in België, een vierde speelterrein geopend. De keuze voor Kortrijk is niet toevallig, want de stad is eveneens de thuisbasis voor de internationaal gerenommeerde bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) van Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. The Park vindt in Howest zo de ideale partner om met Belgisch talent te blijven pionieren op wereldniveau binnen het domein van virtual reality. The Park is een jong en geslaagd initiatief van Telenet.

The Park opende zijn eerste venue in de zomer van 2018 in Antwerpen en mocht haar eerste levensjaar afsluiten met mooie resultaten die boven de verwachtingen lagen: meer dan 50.000 bezoekers, een gevarieerd publiek, de opening van twee nieuwe parken in Gent en Hasselt en een gemiddelde klantenscore van 9,1 op 10. Intussen is de jonge start-up al een vaste waarde binnen de wereld van virtual reality. Die positie als innovatieve speler wil The Park nu verstevigen: “Om relevant te blijven in deze exponentiële tijden moeten we voortdurend innovatie stimuleren onder andere door strategische partnerships.”, zegt Philippe De Schutter, CEO van The Park. “Meebouwen aan het innovation ecosystem van Kortrijk samen met Howest’s opleiding DAE is dan ook een logische keuze.”

Innovatie en entertainment

Het nieuwe park wil dus meer zijn dan enkel een entertainment site. De ambities is duidelijk om ook een innovation center te zijn. De samenwerking met The Park creëert ook voor Howest heel wat nieuwe perspectieven. Om te beginnen krijgen studenten een leslokaal binnen in de VR-venue zodat ze in de meest inspirerende en stimulerende omgeving hun expertise kunnen uitbouwen. Bovendien kan The Park via haar bezoekers essentiële tools en data aanleveren aan de studenten die zodoende accurater kunnen sleutelen aan innovatieve ontwikkelingen. Recent werkten The Park en de opleiding DAE al eens samen en dat leverde reeds een speelbare unieke productie op die nog in volle ontwikkeling is.

Met deze investering wil The Park zulke samenwerking organisch doen groeien. Lode De Geyter, CEO van Howest, verwoordt het zo: "De directe aanwezigheid van The Park en de toegang tot zowel de technologie als de knowhow en de data van The Park zorgen voor een enorme meerwaarde bij het uittesten van nieuwe gameconcepten die gericht zijn op andere doelgroepen dan de gebruikelijke shootergamers. Zo kan de nieuwe venue bijvoorbeeld ingezet worden om zogenaamde exergames, waarbij spelers fysieke inspanningen moeten leveren om het game te kunnen spelen, te bedenken, ontwikkelen en testen in The Park."