Capone Capone

Julie Lietaer wil in naam van de textielsector de knoop van Ariadne helpen ontwarren

KORTRIJK - In Kortrijk heeft Julie Lietaer (bekend van de European Spinning Group) haar nieuwste boorling voorgesteld: Ariadne Innovation, zo genoemd naar de figuur uit de Griekse mythologie. Ze doet dat omdat duurzaamheid in de textielsector haar grote passie is, zo zegt Lietaer zelf. Ariadne Innovation wil de sector de nodige tools aanreiken om future proof te zijn. 

 

 

 

De textiel- en modesector duurzamer maken, dat is de missie van het pas opgerichte bedrijf Ariadne Innovation. Founder Julie Lietaer gaat nieuwe technologie inzetten om ondernemingen te inspireren, te informeren en te connecteren. “De textielindustrie staat bekend als vervuilend en behoudsgezind, daarom zetten we met Ariadne Innovation in op innovatie en cocreatie om de sector stap voor stap futureproof te maken”, vertelt ze.

Julie Lietaer werkt al 7  jaar in familiebedrijf European Spinning Group. Ze kent het reilen en zeilen in textielbedrijven over de hele wereld dan ook door en door. De laatste jaren zet ze zich in om de impact van het eigen bedrijf op het milieu terug te dringen, onder meer via de productlijn ESG Green. Dat is garen op basis van gerecycleerd katoen, denim en polyester.

In dienst van de sector

Lietaer blijft aan de slag in het familiebedrijf, maar zet haar ervaring en expertise voortaan dus ook in om met Ariadne Innovation andere textielbedrijven te helpen. “Het is voor een onderneming uit de sector geen evidentie om resoluut te kiezen voor verandering”, legt ze uit. “Maar ik ben ervan overtuigd dat we via innovatie en samenwerkingen ver kunnen raken, stap per stap. Er is veel te doen rond duurzaamheid. Kijk maar naar de gestegen aandacht voor de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Maar het is niet gemakkelijk om daarin je weg te vinden. Wij willen bedrijven helpen die knoop te ontwarren, net als in de Griekse mythe waarnaar de naam Ariadne Innovation verwijst.”

Digitale oplossingen

Het nieuwe bedrijf biedt drie diensten aan: een online platform voor een community rond duurzaam textiel, fysieke en digitale marketingtools om textielproducten in de markt te zetten en expertise om cocreatie te faciliteren en nieuwe producten te ontwikkelen. Digitalisering vormt daarbij de rode draad.

Business developer Florence Lootens legt uit: “Op ons online platform kunnen gebruikers terecht om de juiste leveranciers of klanten te vinden, maar ook om zich te verdiepen in wereldwijde trends en nieuws. We zetten dat soort artificial intelligence ook in voor de fysieke ‘booth’ die we verhuren. Dat is een aantrekkelijke interactieve product stand waarmee bedrijven hun producten kunnen tonen aan het grote publiek. Het gaat niet alleen om kijken, maar ook om meten. De booth verzamelt bijvoorbeeld gegevens over welke producten het vaakst vastgepakt worden en dus het populairst zijn. Dat zijn waardevolle inzichten die ingezet kunnen worden voor hun verdere productinnovatie en marketing.”