Grootmoeders Koffie bezoek Pistrini aug

Koffiebusiness kent opmars in West-Vlaanderen

BRUGGE - De Provincie stelde het nieuw themanummer van haar uitgave ‘West-Vlaanderen Werkt’ voor. Hierin staat de koffiesector in (West-)Vlaanderen centraal. De Provincie organiseerde een uitgebreid economisch onderzoek van de sector en bundelde nu de resultaten. Ook de hogeschool Howest werkte mee. Het themanummer over de West-Vlaamse koffiesector is het vervolg op eerdere ‘gastronomische’ themapublicaties over chocolatiers, toprestaurants en brouwerijen in West-Vlaanderen, de aardappelteelt en de grijze noordzeegarnaal.

Uit het onderzoek van ‘West-Vlaanderen Werkt’ blijkt dat Vlaanderen een grote rol speelt in de internationale koffiehandel. Jaarlijks passeren 15 à 20 miljoen zakken koffie langs de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Dat is ongeveer 13 procent van de wereldwijde productie. De havens hebben niet enkel een transitfunctie: er zijn verschillende logistieke bedrijven gevestigd die ook instaan voor de opslag en de verdeling van het product. Ook in West-Vlaanderen zit de handel in koffie in de lift. De grootste spelers zijn Supremo (Brugge), Briz Coffee (Kortrijk) en Seabridge (Zeebrugge). Samen tellen zij 50 werknemers en hebben ze een omzet van 106 miljoen euro.

Koffiebranderijen boomen

West-Vlaanderen telt op dit moment 23 onafhankelijke koffiebranderijen, in 2014 waren dat er nog maar 20. Er is dus duidelijk een heropleving bezig. Het gaat om kleinschalige familiebedrijven die maximaal 10 werknemers tellen en niet meer dan 2,2 miljoen euro omzet draaien. De West-Vlaamse branderijen zitten verspreid over de hele provincie en bestaan gemiddeld 60 jaar. De grootste spelers in onze provincie zijn Carantos (Blankenberge), Viva Sara (Vichte) en Grootmoeders Koffie (Gullegem).

Alle West-Vlaamse koffiebranderijen samen produceren elk jaar 800.000 kilogram koffie, goed voor 2 procent van de totale koffieconsumptie in ons land. De West-Vlaamse koffiebranders hebben gemiddeld 13 melanges in hun assortiment. Opvallend is dat ze inspelen op streekgebonden smaakvoorkeuren. Zo is er aan de Westkust meer vraag naar donker gebrande koffie terwijl horecazaken in De Haan de voorkeur geven aan licht gebrande koffie met een milde smaak. West-Vlaamse koffie wordt op ambachtelijke wijze gemaakt en krijgt een trage roostering, daardoor valt ze in de smaak en kan ze opboksen tegen internationale spelers.

De koffiesector in onze provincie groeit dan ook: de laatste 5 jaar stegen de omzet en de productie met 18 procent en werden er 10 extra jobs gecreëerd. Uit een bevraging van ‘West-Vlaanderen Werkt’ en de West-Vlaamse hogeschool Howest blijkt dat de grootste spelers op de West-Vlaamse markt de komende jaren willen uitbreiden. 60 procent heeft ook al opvolging voorzien in de familie.

Finaal is er ook sprake van een echte hype rond kwaliteitsvolle koffie. Dat vertaalt zich naar de horeca. Onze provincie telt ongeveer 60 barista’s, koffiebars en andere koffiespeciaalzaken, een verdubbeling op tien jaar tijd. Deze horecazaken bevinden zich vooral in Brugge, Kortrijk, Roeselare, Oostende en Ieper.