Ohlala 19

Lingeriespecialist Ohlala maakt vlot de ‘aller-et-retour’ van pashokje naar online, en terug

LENDELEDE - Voor retailers is het bepaald geen gemakkelijke tijd om de relatie met klanten gaande te houden: switchen naar e-commerce en dan weer de deuren van de winkel openen met in acht name van alle veiligheidsvoorschriften. En dan maar hopen dat de klanten ook komen. De mogelijk bekendste lingeriewinkel van West-Vlaanderen, Ohlala in Lendelede, heeft de 'aller-et-retour' grondig voorbereid en met het nodige succes. Niet zo eenvoudig als het lijkt want pashokjes en nabij advies vormen de essentie van de job, toch?

Maandag zal ook Lingerie Ohlala te Lendelede weer de deuren openen. Om lingerie te passen is dicht contact onvermijdelijk, daarom zijn ook strikte maatregelen getroffen zonder het shopplezier overboord te gooien. "Er zullen niet meer klanten binnen mogen dan er verkoopsters beschikbaar zijn", aldus Lot Decock die samen met haar ouders de zaak runt. "Wachten kan in een wachttent buiten of… gewoon in de eigen wagen. We hebben daarbij een ingenieus wachttoestelletje in gebruik. Dit toestelletje werd eerder al gebruikt in de winkel om wachtrijen te vermijden, nu is het zo ingesteld dat het ook werkt tot zeker 150 meter buiten de winkel. In de eigen wagen kan men rustig een boekje lezen, facebooken of radio luisteren. Eens het toestelletje gaat trillen kan de klant - één persoon - binnen komen waar hij door een verkoopster geholpen wordt in veilige omstandigheden: handen ontsmetten, beide met masker op en een shoptijd van maximum 30 minuten. Na elke pasbeurt worden de paskamers ontsmet en wassen de verkoopsters de handen. Er is ook een looprichting aangeduid zodat zo weinig mogelijk kruisverkeer ontstaat."

Défilés online

Ohlala heeft zoals wel meer winkels afgezien de voorbije weken, maar bleef ook niet bij de pakken zitten. De webshop hielp de schade beperken. "We hadden eerder al veel geïnvesteerd in onze webshop en waren sowieso al een van de leidende lingerie webshops in België", vertelt Lot die online ook dagelijks een paskotdéfilé organiseerde. "Het was voor ons toch nog verrassend dat een complex product als lingerie en badmode (qua maten en pasvorm) online toch zo succesvol kon zijn. In die anderhalve maand heeft onze webshop alvast danig zijn waarde bewezen. Met drie dames waren we continu – zowat 7 op 7 - in contact met onze klanten om ze telefonisch, via Whatsapp, via livechat te kunnen helpen. Zo hebben we toch circa 35% van de normale omzet in deze periode kunnen realiseren wat gezien het product (lingerie en badmode) en de omstandigheden een onverwacht succes is. Met de beloofde weekendbedeling van de moederdag cadeaubonnen kwamen we qua aantal bonnen zelfs bijna op ons gewone niveau. Om dit te kunnen realiseren is heel ons team ingeschakeld om dit weekend tot 10 kilometer rond Lendelede thuisbezorging te verzekeren. Dat straffe team van tien dames staat vanaf nu weer volledig klaar om erin te vliegen.”