Accent anouk lagae accent dsc_5372marco mertens

Roeselaarse HR-bedrijf Accent smijt zijn vishengel ook uit op de Brusselse arbeidsmarkt en in het verre buitenland

ROESELARE - De War for Talent houdt bedrijven groot of klein danig bezig. Op dit moment staan er in België zo’n 500.000 vacatures open, waarvan 327.000 in Vlaanderen. Het Roeselaarse HR-bedrijf Accent probeert met een reeks initiatieven de put in de arbeidsmarkt te dichten en doet dat sinds dik twee jaar ook met Jobs in Flanders: een initiatief waarbij Brusselse werklozen  naar de Vlaamse arbeidsmarkt begeleid worden. 

Iedereen probeert op zijn manier om van de zoektocht naar talent een succesverhaal te maken. Een van die concepten luistert naar de naam 'Jobs in Flanders', een eigen initiatief van het Roeselaarse Accent (filiaal van House of HR). Met concepten als Jobs in Flanders wil Accent de arbeidsmarkt ook toegankelijk maken voor profielen die moeilijker bereikbaar zijn of die vaak over het hoofd gezien worden. En met succes, zo laat Accent zelf weten, want in  2021 kon het HR-bedrijf zo’n 700 atypische profielen aan een job helpen.

Jobs in Flanders is een project dat in 2019 werd gelanceerd om Brusselse werklozen aan een job te helpen in Vlaanderen. In 2020 kon Accent op die manier 70 mensen aan het werk helpen, van wie 13 met vast contract. De cijfers van 2021 zien er alleen maar beter uit: er werden al 116 mensen aan een job geholpen, 64 onder hen zijn effectief voor hun job naar Vlaanderen verhuisd.

Bijzondere aanpak

“Met Jobs in Flanders hebben we een heel bijzondere aanpak", aldus Anna Gaik namens Accent.  "We gaan vooral mensen zoeken die qua statuut door de mazen van het net glippen en vaak zelfs bij de overheid niet gekend zijn. We gaan die mensen heel gericht opsporen. We helpen daarbij de mensen niet enkel aan een job, maar begeleiden hen ook op gebied van huisvesting, integratie en taal. We bereiken hoofdzakelijk Roemenen, de op één na grootste bevolkingsgroep in Brussel, maar ook andere mensen met een migratie-achtergrond.”

Accent doet meer dan alleen mensen ontvangen in hun kantoren. In het Brusselse wordt bijvoorbeeld ook in cafés en andere ontmoetingsplaatsen actief gezocht naar mensen die een job in Vlaanderen zien zitten, door bijvoorbeeld in cafés en andere ontmoetingsplaatsen. Deze mensen zijn vaak niet geregistreerd, en als ze wel een job hebben is dat vaak als zelfstandige in onderaanneming, waardoor ze geen recht hebben op een uitkering als ze hun job verliezen. Accent geeft hen kans op een betere job met het juiste en duurzame statuut.

Grotere visvijver 

Accent lanceerde recent ook Sixie, waarbij mensen die met pensioen zijn de kans krijgen om verder te werken en zich zinvol in te schakelen op de arbeidsmarkt. Sinds de opstart in de zomer van 2021 konden er via Sixie 15 60-plussers aan een job geholpen worden. Daarnaast is er nog het initiatief Jobroad, dat mensen met een grotere afstand van de arbeidsmarkt zoals vluchtelingen of ex-gedetineerden integreert door hen aan een job te helpen. In 2021 konden op die manier 173 mensen starten in een nieuwe job via Jobroad. Een succesformule die Jobroad nu ook in andere Europese landen lanceert. Dergelijke initiatieven leiden ertoe dat meer mensen op de arbeidsmarkt komen.

Accent rekruteert naar eigen zeggen niet alleen in eigen land maar ook in het buitenland. Met goed gevolg. De instroom van uitzendmedewerkers uit onder andere Polen, Roemenië en Moldavië, helpt de krapte op de arbeidsmarkt opvullen. De Accent-kantoren in het buitenland konden in 2021 al 327 mensen rekruteren, en daar bovenop 41 IT- en engineeringprofielen. Deze medewerkers kunnen tijdelijk voor verlichting zorgen bij Belgische werkgevers.

Het corona-effect

Volgens Anouk Lagae, CEO van Accent, is de War for Talent door de coronacrisis allen maar groter geworden en hebben bedrijven de grootste moeite om hun vacatures ingevuld krijgen. "Wij kunnen als HR-partner een grote hulp bieden met initiatieven zoals Jobs in Flanders, Jobroad, Sixie en onze buitenlandse rekrutering", aldus Lagae. "We helpen op die manier niet alleen de bedrijven, maar ook de maatschappij.”

foto: Anouk Lagae (Marco Mertens)