Middenstand campagne 18

Sensibiliseringscampagne wil lokale winkeliers vleugels geven

BRUGGE - De Ondernemerscentra West-Vlaanderen lanceren samen met Unizo en negen West-Vlaamse steden en gemeenten een campagne 'Ik koop lokaal bij een winkelier van hier'. De bedoeling: de goegemeente stimuleren om te winkelen bij lokale ondernemers. De actie loopt in Blankenberge, Brugge, Ieper, Izegem, Koksijde, Kortrijk, Menen, Oostende en Roeselare.

Klanten die blij zijn met hun lokale handelaar en zijn of haar service, producten of vakkennis, kunnen vanaf nu een maand lang stemmen op en stoefen met hun favoriete winkelier via de website www.ikkooplokaal.be, de Facebookpagina ‘Ik koop lokaal’ en via Instagram. Bijna 330 handelaars stelden zich kandidaat. De winkelier met de meeste stemmen en 'stoeffoto's' wordt verkozen tot ambassadeur van zijn of haar gemeente. Op 19 april, tijdens de finale, verkiest een vakjury de provinciale winnaar.

Liesbeth Becu van Stof Op Zolder is alvast enthousiast: “Ik ben blij dat ik kan deelnemen als kandidaat-ambassadeur", aldus Becu. "Als lokale handelaar sta ik altijd klaar voor mijn klanten en deze actie geeft ons dat extra duwtje in de rug en de motivatie om ons verder in te zetten, elke dag opnieuw.” Ook gedeputeerde van economie Jean de Bethune steunt de campagne volop. "We zijn ervan overtuigd dat lokale handelaars het DNA van een gemeente bepalen, en op die manier zorgen voor sterke kernen", aldus de Bethune. "Onze handelaars staan wel voor een aantal grote uitdagingen zoals een wijzigend koopgedrag en de concurrentie van de online verkopers, vandaar deze actie.”

De klanten die op hun lokale winkelier stemmen, kunnen zelf ook in de prijzen vallen. Er worden weekendarrangementen, kadocheques, eetjetons voor Kookeet, dinercheques en kadoboxen verloot onder de deelnemers.