Tonickx definitieve fotoTony_Lode_verti

Tonickx vindt zichzelf opnieuw uit met nieuwe CEO

KORTRIJK - De mode en retailmarkt wordt traditioneel gekenmerkt door snelle veranderingen en een snelle afwisseling van trends. Door de digitale evoluties verkeert de sector in een stormachtig veranderingsproces. De relaties tussen consument, retailer én producent zijn anders dan ooit. Om antwoord te bieden aan die wijzigende markt opteert het Kortrijkse Tonickx voor een nieuwe leiding. Tonickx, het eerst gelegen bedrijf aan de inkom van Evolis, ontwerpt en produceert damesmode door de laatste fashion trends te vertalen naar de noden en het DNA van retailers en modemerken.

De collecties van Tonickx worden voor elke retailer of modemerk specifiek aangepast en worden, dankzij de verticale integratie met productie in Roemenië en Tunesië, in record tempo geproduceerd en geleverd om bij te dragen aan het succes van hun klanten. Tonickx wil nu vooral zichzelf heruitvinden. Een belangrijke en erg ingrijpende stap hierbij is de aanstelling van Lode Van Laere als CEO van het bedrijf. Hierdoor zet de huidige CEO en eigenaar Tony Vanwijnsberghe een stap opzij om ruimte te maken voor wat hij zelf 'eigentijdse ideeën en management' noemt. Vanwijnsberghe blijft referentie aandeelhouder, maar wil zich naar eigen zeggen meer toeleggen lange termijn strategie. Een logische stap in de bedrijfsvoering. In deze fase zal hij zijn opvolger ook met raad en daag bijstaan op operationeel vlak.

“Onze markt is in volle expansie", licht Vanwijnsberghe toe. "Het is absoluut noodzakelijk om op het niveau van de jonge generatie consumenten mee te denken. Lode staat met zijn 36 jaar dicht bij de leefwereld van die doelgroep en heeft op dit gebied ondertussen ook een ruime ervaring. Als ondernemer moet je soms gewaagde en moeilijke keuzes durven maken. Dit was er zeker een van maar wel extreem noodzakelijk om de toekomst van ons bedrijf te waarborgen. Door Lode op een sleutelpositie in het bedrijf te zetten is hij in staat zonder hindernissen deze cruciale bocht te maken. Het is tevens een sterk toekomstgericht signaal naar de markt en onze 400 medewerkers in België (Kortrijk), Tunesië en China.”

Focus op mode

Lode Van Laere komt over van de Belgische kledingretailer JBC, waar hij 4 jaar lang aan het hoofd stond van de commerciële afdeling. Als lid van het directieteam kreeg hij daar een zeer scherp beeld over de snelle veranderingen in fast fashion, maar nog meer op de noodzaak voor de sector om zeer kort op de bal te kunnen spelen met hun aanbod. “Door een combinatie van prijsdruk en oneindig aanbod op vele marktplaatsen, zien retailers hun marges dalen en hun voorraden stijgen", aldus Van Laere. "Een leverancier die op zeer korte termijn een collectie kan ontwikkelen, produceren en in de winkel krijgen, geeft retailers de mogelijkheid om korter op trends in te spelen en minder rest voorraad te hebben op einde van het seizoen. Betere marges en minder kopzorgen voor de retailer.

Daarnaast gelooft Van Laere naar eigen zeggen dat de digitalisering van zowel design als co-creatie, in combinatie met de creativiteit van zijn team, tot producten zal leiden die nog meer aangepast zijn aan de noden van zijn klanten.

Tonickx ontwerpt en produceert damesmode door de laatste fashion trends te vertalen naar de noden en het DNA van retailers en modemerken. De collecties van Tonickx worden voor elke retailer of modemerk specifiek aangepast en worden, dankzij de verticale integratie met productie in Roemenië en Tunesië, in record tempo geproduceerd en geleverd om bij te dragen aan het succes van hun klanten