Batibouw 24

West-Vlaamse bedrijven blijven hoopvol en optimistisch na Batibouw

BRUSSEL - De West-Vlaamse bedrijfsmentaliteit is van nature eerder rationeel, pragmatisch en beredeneerd. De bedrijven die onze Made In redactie aan de vooravond van het laatste weekend interviewde bleven voorzichtig maar waren wel optimistisch. De organisatie van Batibouw zelf spreekt na afsluit in haar persbericht van een succes met bijna 175.000 bezoekers en meer dan 300 exposanten, waaronder enkele klinkende West-Vlaamse namen.

De organisatie achter de beurs Batibouw claimde voor 2024 alvast een brandend actueel thema. Met betaalbaar wonen en duurzaam bouwen en verbouwen was het evident dat er veel bezoekers zouden op afkomen, wat zich ook manifesteerde in de cijferaantallen die deze ochtend werden bekend gemaakt. Men ging van 116.000 personen in 2022 naar 160.000 in 2023 naar bijna 175.000 bezoekers voor de meeste recente editie die gisteren afliep.

Het is misschien aan de vroege kant om reeds te spreken van een ‘herstel’ binnen de bouwsector. Maar de signalen die de Made in opvingen waren bemoedigend én hoopgevend. Na de loodzware coronajaren met de daaropvolgende complexe Oekraïne oorlog alsook de energiecrisis leek het voor velen heel even dweilen met de kraan open.

Graadmeter van de economie

De bouwsector wordt al eens de graadmeter van de economie genoemd, reden te meer voor onze redactie om poolshoogte te gaan nemen op Batibouw, dé referentie bij uitstek onder de bouwbeurzen. Ondanks het feit dat sommige bovengenoemde conflicten nog steeds aanslepen – en er dus logischerwijze nog steeds naweeën voelbaar zijn – blijkt eens te meer dat de West-Vlaamse bedrijven beschikken over een gigantische portie veerkracht. Ze blijven allesbehalve bij de pakken zitten en gooien het roer duidelijk om. De weg naar (nog meer) duurzaamheid, efficiëntie en innovatie ligt wagenwijd open. Vol inzetten op R&D en slim omspringen met energietransitie zullen de bepalende gamechangers worden voor de toekomst, en dat hebben de West-Vlaamse bedrijven goed begrepen.

De goed geïnformeerde consument

En de consument? Die lijkt zijn weg terug te vinden. De beurs mag dan al kleinschaliger zijn dan vroeger, de mensen komen terug buiten. De bezoekers die er waren kwamen uit oprechte interesse, en bleken beter voorbereid en geïnformeerd dan vroeger.”Het grote bewijs dat een direct contact met specialisten en professionals een prioriteit blijft als het gaat om bouw en renovatiebeslissingen”, dixit Joan Condijts, CEO van Fisa (het bedrijf achter de organisatie van Batibouw).

Men kan er ook moeilijk omheen dat vele bedrijven hun wagentje aan de kar willen haken door de merkwaarde van Batibouw te exploiteren voor traditionele acties. Zelf als ze niet aanwezig zijn op de beurs.

(Michaël Cambien)

Morgen: interview morgen met M-Solar.