Sirris 4

POM West-Vlaanderen en Sirris willen bedrijven in nood voorbij de crisis helpen

BRUGGE, KORTRIJK - Als enige POM (provinciale ontwikkelingsmaatschappij) in Vlaanderen steekt de POM West-Vlaanderen een helpende hand uit naar bedrijven die door de corona worden getroffen. Het project wordt gelanceerd door het bij Agoria en de technologische industrie aanleunende competentie- en onderzoekscentrum Sirris. De POM West-Vlaanderen in steunende partner in het verhaal. Bedrijven hebben meer dan ooit nood aan slimme oplossingen, aldus de filosofie. De zogenaamde Crisis Code Cracker, een informaticatool om bedrijven crisisbestendig te maken, moet daarbij helpen als doorlichtings- en voorlichtingsinstrument.

Maart 2020 was een uppercut voor de economie. Covid-19 bracht een tsunami aan globale veranderingen met zich mee. Consumenten gingen zich anders gedragen en megatrends zoals digitalisering en de nood aan meer duurzaamheid zetten zich versneld door. Heel wat bedrijven wisten even niet meer van welk hout pijlen maken, maar deze disruptieve tijden bieden ook unieke kansen. Kansen om de zaken anders aan te pakken, nieuwe producten te ontwikkelen, efficiënter en duurzamer te produceren of zelfs nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.

Nieuwe technologieën gebaseerd op data, automatisering en artificiële intelligentie zullen cruciaal zijn om de Belgische maakindustrie veerkracht te geven en zo de welvaart te verzekeren. Sirris, dat ook een campus heeft in Kortrijk, ontwikkelde een zogenaamde Crisis Code Cracker. Die levert ondernemers in drie stappen een actieplan met concrete aanpak op om crisisbestendig te worden. Sirris helpt hen om versneld te innoveren en zich nu voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.

Kennis doorgeven

Sirris is één van de (tien) innovatiecentra die klaar staan om ondernemers te helpen fundamenteel te vernieuwen. Hun experten hebben diepgaande markt-, product- en technologische kennis en de experten stellen ook hun infrastructuur en netwerk ter beschikking. Bovendien voeren ze ook specifieke onderzoeksprojecten uit, op maat van één of meerdere bedrijven. “Als collectief centrum hebben we een brede technologische kennis en meer dan 70 jaar ervaring in innovatie", zegt Herman Derache, algemeen directeur van Sirris. "Innoveren in je eentje is vandaag geen optie meer, samenwerken levert veel sneller en betere resultaten op. Wij helpen 1.300 bedrijven per jaar om hun innovatieplannen waar te maken en te realiseren. Als objectieve partner vormen we een tandem met bedrijven, kennisinstellingen en andere spelers in het innovatielandschap. Onze missie is de industrie veerkrachtig en futureproof te maken door haar innovatieprojecten te inspireren, vorm te geven, mee te ontwikkelen en versneld op te schalen. Men kan daarvoor rekenen op onze expertise en hoogtechnologische infrastructuur.”

Nieuwe realiteit

De bijkomende uitdaging waar maakbedrijven voor staan, is zich aan te passen aan de nieuwe realiteit van Covid-19. Sirris maakte van de gelegenheid gebruik om de Crisis Code Cracker te ontwikkelen, een grondige en pragmatische doorlichting van bedrijven die nagaat hoe ze crisisbestendig kunnen worden. Er is immers niet alleen de coronacrisis, maar ook de nakende Brexit, toegenomen concurrentie door globalisering, de klimaatverandering, enzovoort. De Crisis Code Cracker helpt bedrijven om de keuzes op scherp te stellen, de juiste opties te kiezen en vervolgens met een concreet actieplan en realistische scenario’s aan de slag te gaan met innovatie.

Meer info over de Crisis Code Cracker: https://www.sirris.be/nl/crisis-code-cracker