Atradius waarschuwt voor slechte betalers

christophe

Zowat de helft van het bedrag op facturen die na 90 dagen nog niet betaald zijn moet als verloren worden beschouwd. Dat blijkt uit een onderzoek van Atradius dat een zogenaamde Payment Practices Barometer opmaakt. In andere West-Europese landen is dit slechts 35% van de totale waarde. Country-director Christophe Cherry vreest dat het aantal insolventies dit jaar nog hoog zal blijven.

De Atradius Groep biedt wereldwijd kredietverzekeringen, borgstellingen en incassodiensten aan en heeft meer dan 160 kantoren in 50 landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie van 100 miljoen bedrijven over de hele wereld. De producten van Atradius helpen bedrijven zich wereldwijd te beschermen tegen betalingsrisico's verbonden aan de verkoop van producten en diensten op krediet. De groep opereert ook vanuit Antwerpen.

Volgens de West-Europese respondenten die deelnamen aan de Atradius Payment Practices Barometer werd gemiddeld 37,6% van de totale waarde van hun B2B-vorderingen te laat betaald. 4,9% daarvan was 90 dagen na de vervaldatum nog steeds niet betaald. Gemiddeld 1,7% van de B2B-facturen van de respondenten werd daardoor als oninbaar afgeschreven. Dit betekent dat ongeveer 35% van de totale waarde aan vorderingen die meer dan 90 dagen achterstallig waren als oninbaar werd afgeschreven.

Voor België noteren we 2.2% van de totale waarde van de B2B vorderingen die finaal als oninbaar worden afgeschreven, gezien 4.6% van de waarde van de vorderingen op 90 dagen na vervaldag nog onbetaald is moet dan ook gesteld worden dat bedrijven 47% verliezen van de waarde van hun vorderingen die niet betaald zijn tegen 90 dagen na vervaldag. Deze statistieken benadrukken het belang van een degelijk debiteurenbeheer.

De respondenten uit Turkije, Spanje, Groot-Brittannië en Italië kregen het meest te kampen met achterstallige en oninbare vorderingen. De respondenten uit Denemarken, Zweden, Oostenrijk en verrassend genoeg Griekenland hebben de stevigste greep op het innen van vorderingen.

Voor de Atradius-enquête naar B2B-betalingsgedrag werden ongeveer 3000 bedrijven in 14 West-Europese landen geïnterviewd. Naast betalingsgedrag onderzocht de enquête ook uitdagingen rond winstgevendheid, creditmanagement en DSO.

Hoewel betalingsuitstel vooral te wijten is aan onvoldoende beschikbaarheid van middelen (46,6% van de respondenten met betrekking tot binnenlandse en 35,2% met betrekking tot buitenlandse klanten, voor België ligt dit op 47.2% en 50%), stellen binnenlandse en buitenlandse afnemers betalingen vaak uit als een vorm van financiering. Dit gebeurt het vaakst met binnenlandse klanten in Duitsland (50,3%) en met buitenlandse klanten in België (50%). Insolventie van een binnenlandse afnemer werd genoemd door 20,53% van de respondenten. Een verwarrende betalingsprocedure of inefficiënte banksystemen werden door ongeveer een kwart van de respondenten vermeld met betrekking tot betalingsachterstanden van buitenlandse afnemers.

Weten wat de potentiële redenen voor betalingsachterstand zijn en de kans op wanbetaling of verlies beperken kan financiële risico's verkleinen. Drie op de vijf respondenten maken gebruik van een beleid dat de risico's inherent aan het aanbieden van handelskrediet aan B2B-klanten inperkt. Aanmanen (betalingsherinneringen) en de kredietwaardigheid van afnemers controleren worden het vaakst gebruikt (respectievelijk door 46,2% en 43,3% van de respondenten). In België ligt het eerste resultaat met 59.1% opmerkelijk hoger, met 37.4% lopen we voor het tweede resultaat iets achter op het West-Europese gemiddelde.

Ondanks prognoses van verbeterende economische omstandigheden in veel landen worden een afname van de vraag en cashflow door de respondenten beschouwd als hun grootste uitdagingen voor winstgevendheid dit jaar. Een afname van de vraag is de grootste zorg in Zweden, Denemarken, Turkije en Oostenrijk, terwijl het handhaven van voldoende cashflow de voornaamste zorg is in Griekenland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Frankrijk. Gemiddeld vond minder dan 25% van de respondenten het innen van facturen een grote uitdaging, terwijl de respondenten in Nederland (33%) en Duitsland (30%) dit als hun grootste uitdaging beschouwden. Bijgevolg wordt in die landen, samen met Zweden en Frankrijk, in hoge mate een beroep gedaan op incassobureaus.

Christophe Cherry, Country Director België-Luxemburg van Atradius: "We verwachten dat het aantal insolventies in 2014 in de meeste Europese markten hoog zal blijven. In vergelijking met de pre-crisis periode is het aantal insolventies in de eurozone verdubbeld en in de perifere markten van de eurozone zelfs meer dan 3,5 keer zo hoog. Positief is dat het aantal insolventies in het grootste deel van Europa momenteel stabiliseert en in markten als Spanje, Portugal, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken verbetert, zij het traag. De respondenten doen er goed aan zich bewust te blijven van de risico's, want het is niet erg waarschijnlijk dat betalingsachterstanden en insolventies in de nabije toekomst zullen afnemen."

Hoewel het aantal insolventies de positieve kant uitgaat, zal de verbetering in 2014 naar verwachting langzaam zijn en zal het aantal insolventies in de ontwikkelde landen 32% boven de niveaus van 2007 blijven. We verwachten een verbetering in een aantal belangrijke markten zoals Spanje, Nederland, Denemarken en Ierland, maar in de meeste markten zal volgens onze prognoses het aantal insolventies in 2014 stabiliseren en in veel gevallen hoog blijven.