Boechoutse ondernemers kennen gemeentediensten onvoldoende

boechout

Met het onderzoek 'Gemeenteradar' onderzocht Unizo, in samenwerking met het gemeentebestuur en de ondernemers van Boechout en Vremde, hoe goed de gemeente scoort op het vlak van dienstverlening naar ondernemers. "De basisdiensten zijn aanwezig, maar op deze basis moet de komende jaren verder ingezet worden", aldus voorzitter Jan Lemmens van Unizo Sectie-Zuid.

"De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat Boechout als vrij kleine gemeente wel wat diensten voor ondernemers in huis heeft, maar dat het merendeel van de ondervraagden ze niet kent. Daardoor is de perceptie van de meeste ondernemers vrij negatief", aldus Jan Lemmens. "We raden de gemeente dan ook aan gericht en duidelijk te communiceren naar haar ondernemers en een brede waaier aan communicatiekanalen in te zetten. Zo zou een jaarlijkse ontmoetingsavond voor alle ondernemers uit de gemeente, georganiseerd door de gemeente in samenwerking met de ondernemersverenigingen, volgens ons een goed idee zijn", aldus de voorzitter, "op die manier leert de gemeente haar ondernemers meteen kennen en weten de ondernemers wat ze kunnen verwachten van de gemeentelijke diensten."

Schepen van lokale economie Els Augustinus (Pro Boechout & Vremde) nam het rapport met veel interesse in ontvangst: “We gaan het rapport als basis gebruiken om onze gemeente nog aantrekkelijker te maken voor ondernemers. We willen werken aan de pijnpunten en zullen onze dienstverlening beter communiceren. De laatste jaren zien we ook een positieve tendens. Er komen nieuwe handelszaken bij en bestaande zaken, zeker in de kern van Boechout, vernieuwen en breiden uit. Als gemeente willen we ook de motor zijn voor nieuwe commerciële initiatieven, o.a. ook in de toekomstige woonwijken Midden (BMT-site) en Zuiderdal (aan de Vremdesesteenweg).”

"We aanzien dit onderzoek als een nulmeting voor de komende jaren", besluit Jan Lemmens. "De basis en goede wil is aanwezig. Mits enkele gerichte ingrepen en permanente aandacht voor communicatie op maat van ondernemers, zijn we ervan overtuigd dat het rapport van de gemeente binnen enkele jaren een stuk positiever zal ogen."

Het Unizo-onderzoek werd afgenomen in het najaar van 2014 en bestond uit verschillende onderdelen. De gemeente moest aangeven welke diensten, zoals een toegewezen ambtenaar lokale economie of inspraak via adviesraden, ze aanbiedt aan haar ondernemers en hoe ze de kwaliteit van deze dienstverlening zelf inschat. De ondernemers kregen de vraag of ze deze diensten ook kenden en hoe ze de kwaliteit ervan beoordelen. Daarnaast werd onderzocht hoe vlot de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning verloopt en hoe ondernemersvriendelijk de gemeentelijke website is.