E-demonstrations springt in de bres op evenementen

yo engelen

Het loopt soms al eens fout wanneer bedrijven evenementen organiseren. E-Demonstrations springt dan meteen in de bres. Die last-minute spirit heeft de sterke expansie van het bedrijf uit Willebroek onderbouwd. "We zijn altijd op tijd en dat hebben de bedrijven ondertussen onderkend", zegt zaakvoerder Yo Engelen.

Yo Engelen startte zijn loopbaan als ICT-specialist. Hij werkte in dit opzicht een tijdlang voor Telenet en zette computernetwerken op voor het bedrijf op beurzen. Van het ene kwam het andere. De beurswereld was een omgeving waarin Yo Engelen tal van opportuniteiten onderkende. Hij zette op die basis E-Demonstrations op.

"Wij zijn in dit opzicht geen evenementenbureau", zegt hij formeel. "We zijn een logistieke ondersteuner van bedrijven die eerder zelf al een concept van een event hebben opgezet. We komen pas in actie wanneer het event conceptueel uitgetekend is en de bedrijven bepaalde problemen onderkennen. Wij komen dan in actie en spreken onze logistieke faciliteiten aan. Een voorbeeld: op een vrijdagavond in november van verleden jaar belde Uplace ons in volle paniek op omdat hun stand voor de Mapîc-beurs in Cannes niet goedgekeurd was. Er waren onvoldoende attesten en vergunningen. We hebben onmiddellijk de hand aan de ploeg geslagen en we zijn erin geslaagd om bij de opening van de beurs, op maandagavond aan de inkom van de Croisette een stand voor Uplace op te zetten, een reuzengrote shoppingbag die geprint was op grote bannners."

E-Demonstrations overtroeft vaak zichzelf. Een VIP-tent moet op het laatste moment vervangen worden tijdens een internale wielerwedstrijd, een tentoonstelling moet heel Europa doorkruisen enz. "Wij zijn er altijd klaar voor."

De starter van Yo Engelen is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf dat in 2012 tekende voor een omzet van 5 miljoen euro. Overigens zijn rond E-Demonstrations zelf nog verscheidene nevenbedrijfjes opgezet die elk hun specifieke markten bewerken: Flex Eventsupport & Logistics (verhuur van materiaal en voertuigen), Flex Eventprint (print- en drukactiviteiten), BM Projects (decorbouw en schrijnwerkerij) en de installatie van Points of Sales.

Of hoe de groep dan globaal met 36 werknemers een omzet bijeenwerkt van nu al 8,5 miljoen euro.

Ondertussen is de crisis overal merkbaar? "Dat klopt. Maar er worden nog altijd evenveel evementen georganiseerd als vroeger. Alleen moet het allemaal wat goedkoper. Tot 25%. Daar ligt meteen ook onze kans want de bedrijven werken nu langer en harder aan hun evenementen en proberen te sparen. Wanneer ze er finaal toe beslissen om de doorgeefluiken, de ontwerpers van de evenementen te passeren en rechtstreeks contact te leggen met een logistieke specialist als wijzelf hebben ze meteen de 25%-besparing gerealiseerd die ze op het oog hadden."