Euronav koopt 15 reuzentankers

euronaveuronav

De Antwerpse tankerrederij Euronav koopt 15 supertankers over van de Deense scheepvaartgroep Maersk. Daarmee verdubbelt de rederij van Marc en Virginie Saverys in één klap haar capaciteiten. Euronav legt liefst 980 miljoen dollar op tafel voor de 15 schepen.

Hardnekkige geruchten hielden reeds lang vol dat er een spectaculaire deal op komst was rond Euronav. Het aandeel van de rederij werd daarom enkele dagen geleden geschorst op de beurs. Een en ander is nu bevestigd. Met de 15 VLCC's (very large crude carriers) wordt Euronav meteen een van de grootste tankerrederijen van de wereld. Het gaat in de hele operatie overigens om relatief moderne jonge schepen. Met een capaciteit die tussen de 200.000 en 300.000 ton ligt vervoeren ze grote volumes aan olie over de hele wereld.

Het Deense Maersk wil zich bij voorkeur focussen op de markt van de producttankers, kleinere tankers die vooral gebruikt worden voor het vervoer van geraffineerde olieproducten. In dit opzicht wilden de Denen hun VLCC's kwijt. Er was nogal wat belangstelling voor de overname. Zo oa. van Genmar, de rederij van tycoon Peter Georgiopoulos. Maar kennelijk kreeg Genmar de financiering voor de overname niet rond en kwamen Marc en Virginie Saverys in poolposition om de schepen binnen te halen.

Euronav had in de afgelopen weken immers een indrukwekkend grote financiële operatie opgezet. Door de uitgifte van 150 miljoen dollar aan preferente eeuwigdurende bedrijfsbobligaties legde de rederij de basis voor een schuldfinanciering op de markt. Bovendien is er al geruime tijd sprake van een tweede beursnotering op de Amerikaanse stock exchange.

Marc en Virginie Saverys hebben op die manier Euronav uitgebouwd tot een van de grootste rederijen van de wereld.

In afwachting van nog meer duidelijkheid bij de financiering van de deal blijft het aandeel geschorst.

Euronav is voor 40% in handen van Marc en Virginie Saverys. 20% van de aandelen is in handen van de Griekse familie Livanos. Het saldo circuleert onder privé-investeerders en beursgangers.

De timing van de hele operatie is zeker niet toevallig. Sinds enkele weken zijn de bevrachtingstarieven voor de scheepvaart voorzichtig aan het stijgen. De tarieven zaten in de crisis al die jaren op absolute bodemkoersen. Het er naar uit dat de ellende in de scheepvaart vandaag achter de rug is.