kmo zone rode leeuw Foto: rr

Herontwikkeling kmo-zone Rode Leeuw blijft aanslepen

De opwaardering van de kmo-zone in de Deurnestraat in Mortsel sleept sinds 2015 aan. In een laatste stap gaat het stadsbestuur in beroep tegen een goedkeuring van de plannen door de provincie. “We bieden voor iedereen een oplossing”, zegt de projectontwikkelaar.

De site tussen de Deurnestraat, de Rode Leeuwlaan en de Pansgatelaan is een kmo-zone. De families Heynen van de firma Fl. Heynen & C° nv en Lambrechts van de houthandel hebben er tientallen jaren hun bedrijvigheid uitgevoerd. “Tot ze door uitbreidingsplannen beslisten om te verhuizen. In 2015 brachten beide families hun gronden in Mortsel samen voor ontwikkeling op de markt”, zegt Luc Kiebooms van vastgoedbedrijf Immoventura.

In eerste instantie werd met een ontwikkelaar voor residentiële gebouwen werk gemaakt van een woonproject. “Vijf jaar is de ontwikkelaar bezig geweest om een gedragen plan op te maken, tot het stadsbestuur uiteindelijk aangaf dat ook bij een wijziging van de bestemming naar woonzone nog kmo aanwezig moest blijven. Er mochten wel appartementen op de kmo-units worden gebouwd. Dit was niet meer haalbaar.”

In 2020 doet Gem Corporation zijn intrede. Het bedrijf uit Kapellen is gespecialiseerd in het ontwikkelen van kmo-zones. “Er zijn omwonenden, dus we weten dat er in het begin lawaai- en stofhinder kan zijn. Van in het begin dachten we mee met de buren en hielden we rekening met de eisen van de stad. Een eerste vergunningsaanvraag hebben we zelf ingetrokken op vraag van de stad om aanpassingen door te voeren. Van de provincie kregen we een vergunning bij onze tweede aanvraag, nadat we ook aanpassingen deden op vraag van de provinciale adviseur. Vlak voor we een infoavond voor de buurt organiseerden, vernamen we dat het schepencollege in beroep ging”, doet Xavier Cabes van Gem zijn verhaal.

In de vergunning die de stad aanvecht, staat dat het kmo-park Rode Leeuw omgevormd wordt tot 29 duurzame kmo-units voor kleine ondernemers zoals lokale schilders, elektriciens en loodgieters.

“De huidige gebouwen nemen 11.830 vierkante meter in van het terrein. Met de nieuwe units is dit slechts 8.603 vierkante meter of 34,9 procent van de volledige oppervlakte. Alle daken krijgen een groendak. Hierdoor zal in de toekomst slechts 4.864 vierkante meter of 19,7 procent van de site verhard zijn. Nu is dit 18.373 vierkante meter of bijna drie vierde”, aldus Xavier Cabes.

Voor de aanleg van het park worden 24 bomen gerooid. Maar naast de honderd die blijven staan, plant Gem 154 nieuwe bomen. “Het zou het meest groene kmo-park van Vlaanderen zijn. We saneren het terrein, zorgen voor meer waterinfiltratie, leggen zonnepanelen en de buren krijgen een groene buffer van twaalf meter.”

Ook de verkopende families zien het project graag doorgaan. “De verkoop van deze site helpt ons verder groeien en de lokale ondernemers zijn op zoek naar dergelijke units. Daarnaast bieden we een oplossing voor de mobiliteit. De toegang naar de kmo-zone in de Pansgatelaan wordt gesloten, de Rode Leeuwlaan wordt enkel een uitgang, terwijl de in- en uitrit in de Deurnestraat ook nu wordt gebruikt.”

De afbraak en de ontwikkeling van de units met een oppervlakte van 216 tot 391 vierkante meter zou ongeveer twaalf maanden duren. Mortselse ondernemers zouden vier maanden voorrang krijgen om er zich te vestigen.

“We begrijpen niet waarom de stad dit project wil tegenhouden”, besluiten de partijen.

Niet tegen

Schepen voor Ruimtelijke Ordening Livia Moreau (Open VLD) bevestigt dat de stad naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen is gestapt. “Maar in de eerste plaats wil ik duidelijk maken dat wij niet tegen het project en tegen kmo op deze site zijn. Wij willen dat er kmo blijft, al zijn er nu voorwaarden waaraan niet wordt voldaan”, zegt ze.

Volgens de schepen mogen er, rekening houdend met de buurtbewoners, niet te veel kmo-units komen. “Verder is het niet duidelijk wat voor soort bedrijven er gaan komen. Afhankelijk van de toekomstige gebruikers wordt er meer vrachtverkeer aangetrokken. Dit rijmt niet met de huidige in- en uitrit in de Deurnestraat. Deze hypothekeert de toekomstige ondertunneling van de nabijgelegen spooroverweg door Infrabel. Voor de kmo-zone zien wij een nieuwe ontsluiting langs het spoor, maar hiervoor geeft Infrabel ons geen garanties.”