Meer treinen vanuit Antwerpen naar Duitsland en Wenen

spoor

De spoorwegverbinding tussen de haven van Antwerpen en de Duitse binnenhaven Duisburg kan nog verbeterd worden. De rechtstreekse spoorverbinding tussen beide steden is destijds in 2008 opgezet door IFB (Inter Ferry Boats) en Duisport Group, een dochteronderneming van de haven van Duisburg. Ook de aansluitende verbinding tussen Duisburg en Wenen past mee in dit perspectief.

De haven van Antwerpen is zoveel als de tweede belangrijkste haven van Duitsland. Niet enkel de chemie en de aanwezigheid van Duitse bedrijven als BASF, Bayer, Evonik en Lanxess dragen daartoe bij. In de afgelopen jaren zijn de verbindingen tussen Antwerpen en het Duitse hinterland onafgebroken versterkt.

In dit opzicht is de spoorwegverbinding tussen Antwerpen en Duisburg een belangrijke slagader. De lijn is destijds opgezet door Inter Ferry Boats (IFB), een dochterondernming van NMBS Logistics en de Duisport Group. IFB is gespecialiseerd intermodaal vervoer. De lijn Antwerpen-Duisburg heeft sindsdien onafgebroken aan belang gewonnen. Vandaag rijden er liefst tien treinen per week met zowat 90 TEU aan containers heen en weer.

Om de verdere uitbouw van de verbinding met Duisburg te onderstrepen heeft het bestuur van de haven van Antwerpen er zich toe verbonden om de versterking van de lijn actief te ondersteunen. "De verhoging van de kwaliteit van de verbinding en de inkorting van de transittijden moeten toelaten om de aantrekkelijkheid van de verbinding nog te vergroten en nieuwe spoormarkten in Europa te openen", zei Eddy Bruyninckx, de gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen bij de hernieuwing van het Memorandum of Understanding met Duisburg. "Een verbetering van de verbinding van Wenen over Duisburg zal Duisport en IFB toelaten om schaalvoordelen te realiseren."

De betekening van het memorandum werd bijgewoond door de schepen van de Antwerpse haven, Marc Van Peel.