Port of Antwerp – halfjaar 2021

Port of Antwerp kent groei in eerste jaarhelft

In de eerste zes maanden van dit jaar is Port of Antwerp goed voor een overslag van 120 miljoen ton, een stijging van 5% tegenover dezelfde periode in 2020 en status quo tegenover 2019. Ondanks de impact van de voortdurende coronacrisis, konden alle goederenstromen groei optekenen. Ook de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat positieve cijfers zien. De uitgebreide shortseaverbindingen als antwoord op de Brexit missen daarmee hun effect niet.

Met een jaarlijkse goederenstroom van circa 15 miljoen ton, is het Verenigd Koninkrijk de derde maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. De start van de Brexit begin dit jaar zorgde voor grote uitdagingen door meer controles, langere transittijden en hogere kosten. Als gevolg hiervan daalde de goederenstroom tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Ondanks deze moeilijke omstandigheden, tekende de haven van Antwerpen daarentegen in de eerste jaarhelft een groei van 11,1% op in de totale overslag met het VK en 12,1% met Ierland vergeleken met de eerste zes maanden van 2020.

Als voorbereiding op de Brexit heeft Port of Antwerp volop ingezet op een verdere uitbreiding van de short sea verbindingen met het VK en Ierland om de modal shift van ferry- naar containertransport te realiseren. Vijf jaar na het brexitreferendum is de Antwerpse haven ondertussen verbonden met 12 Britse en Ierse havens.

Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp: “Dat de Brexit grote gevolgen zou hebben voor het goederenvervoer tussen Europa en het  Verenigd Koninkrijk wisten we. Door ons goed voor te bereiden en in te zetten op shortseaverbindingen en LoLo lading kunnen we de uitdagingen omzetten in opportuniteiten. De positieve halfjaarcijfers in de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland bevestigen dit. Antwerpen wil na de Brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland.”