Maersk Antwerpen Foto: Belga

Rederij Maersk ziet toenemende vraag naar containertransport

De Deense rederij Maersk verwacht na een sterk jaarbegin een grotere wereldwijde vraag naar containertransport.

Die zou naar verwachting met 2,5 tot 4,5% toenemen, herhaalt de rederij, maar ze voegt eraan toe dat de vraag eerder aan de bovenzijde van die vork zou uitkomen.

Maersk zelve is van plan om de omleiding via het Afrikaanse continent en Kaap de Goede Hoop te verlengen, om zo de passage via de Rode Zee en het Suezkanaal te vermijden. Mogelijk zou die omleiding verlengd worden tot eind dit jaar.

De grote rederijen kampen al enige tijd met allerhande strubbelingen op de grote mondiale verbindingen. De dreiging van Houthi-rebellen die schepen aanvallen in de Rode Zee sinds de oorlog in Gaza losbarstte, staat daarbij met stip op een. Volgens Bloomberg Intelligence is de passage van containerschepen door het Suezkanaal met 80% teruggevallen.

Ook dat andere bekende kanaal veroorzaakt kopzorgen: door droogte is de doortocht van het Panamakanaal beperkt. Voorts is door de ineenstorting van de brug in Baltimore, de haven van de stad aan de Amerikaanse oostkust ontoegankelijk voor grote schepen.

Maersk verwacht voor 2024 voortaan een onderliggende ebitda-winst (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 4 tot 6 miljard dollar. De vorige prognose ging uit van 1 tot 6 miljard dollar.

De Deense rederij boekte in het eerste kwartaal 12,36 miljard dollar omzet, een daling van 1,85 miljard dollar. Dat leverde een ebitda van 1,59 miljard euro op, ten opzichte van 3,97 miljard dollar twaalf maanden eerder.