The Insiders gelooft in mondreclame

bjorn

Je hebt Facebook, Twitter, websites, TV, blogs, tijdschriften, kranten. En toch werkt het reclamebureau The Insiders uitdrukkelijk met mond-aan-mond reclame (WOM- word of mouth publicity). Voor consumentenproducten is de kracht van mond-aan-mond reclame nog altijd ongeëvenaard, stelt Bjorn Cassier, de oprichter van The Insiders uit Berchem.. "Zeker als een vriend vertelt dat hij een fantastisch product ontdekt heeft is dit de meest geloofwaardige reclame die je kunt hebben."

Bjorn Cassier werkte al verscheidene jaren bij een marketingbedrijf  toen hij de kracht van WOM onderkende. Het gaat erom dat een bedrijf bij de lancering van een nieuw product een beroep kan doen op een ruime database met duizenden consumenten die de uitgebrachte waspoeders, lotions, pizza's of frisdranken testen, evalueren en meteen ook aanbevelen als ze tevreden zijn. The Insiders heeft als start-up een ruime communitywebsite opgebouwd waaruit insiders geselecteerd worden om hun ervaringen gedetailleerd te delen. Op die manier kan buzz rond de producten gecreëerd worden. En als de vrienden van de insiders op hun beurt aan hun vrienden hun ervaringen vertellen is de trein voor het bewuste product meteen vertrokken.

Heel concreet: een bedrijf wil een nieuw product lanceren en klopt daartoe aan bij The Insiders. Uit de kandidaten die zich aanmelden om deel te nemen aan de campagne wordt een steekproef getrokken  die representatief is voor de beoogde doelgroep. De geselecteerde insiders krijgen dan een proefpakket waarmee ze hun ervaringend dan gedetailleerd moeten delen. Om de WOM op gang te trekken krijgen de insiders dan stalen die ze mogen uitdelen aan vrienden en kennissen. Ook zij kunnen dan hun ervaringen uitwisselen. Op die manier ontstaat een heuse buzz die het product effectief in de markt zet.

In Amerika was WOM al ruim verspreid. In Europa was dit nog onontgonnen terrein. Waarop Bjorn Cassier meteen aan de slag ging. Uitgerekend in 2009  werd The Insiders opgericht. Vandaag beschikt het bedrijf over een database voor de Benelux met liefst 100.000 adressen. "Het komt er vooral op aan een soort kritische massa te bereiken. Het gaat in het begin allemaal nogal moeilijk maar het open concept laat veel toe. Eenmaal de sociale media zich ook geëngageerd hebben waren we vertrokken."

Wij zijn ondertussen vijf jaar verder en The Insiders heeft zich helemaal gepositioneerd. In die mate dat bedrijven nu al zelf contact opnemen met Berchem om een campagne op te zetten. "Wij hebben onderhand ook een loyalty rate van 80% bereikt", zegt Bjorn Cassier. "80% van onze klanten komt dus terug voor een nieuwe campagne. Dat duidt erop dat WOM wel degelijk werkt." Klanten: dat zijn merken als P&G,  Garnier Fructis, Dr. Oetker, Tropicana, Finish, Le Petit Marseillais enz.

Het gaat met The Insiders overigens steeds meer de internationale richting uit. WOM is effectief een internationaal gegeven. In die mate dat de technologie om consumentenproducten in de markt te zetten ook kon toegepast worden in buurlanden als Frankrijk, Zwitserland, Griekenland, de UK, Duitsland, Spanje e.a. The Insiders is ondertussen ook al actief in Argentinië, Peru, Columbia, Mexico, en Chili. "Brazilië gaat vandaag ontzettend hard."  De database van het bedrijf is daardoor uitgegroeid tot liefst 1,2 miljoen individuele consumenten?.

The Insiders tekent vandaag voor een omzet van pakweg 10 miljoen euro. Nog maar hooguit 40% daarvan komt uit de Benelux.

The Insiders is gegroeid uit het persoonlijk initiatief van Bjorn Cassier. In 2012 stapte Bjorn Vandemeubelbroucke als partner mee in het bedrijf. Ook hij was al verscheidene jaren actief op de marketing van  internationale bedrijven. Bjorn Vandemeulebroucke bouwt voor The Insiders vanuit Columbia de Latijns-Amerikaanse activiteiten van het bedrijf uit.

Bij The Insiders werken vandaag 55 man.