Marieke Deckers Aroma Geel

Beleidsplan ruimte krijgt Geelse campagne

De stad Geel heeft vorige maand als eerste stad in Vlaanderen een beleidsplan ruimte neergelegd. Dit beleidsplan omvat de visie van de stad op het ruimtelijk beleid tot 2040. Naast de strategische visienota heeft de stad eveneens 5 beleidskaders uitgewerkt: veelzijdige stad, publieke ruimte en mobiliteit, leefbare dorpen, duurzame bedrijvigheid en open ruimte. Om de Geelse burger enerzijds te informeren over het bestaan van en anderzijds de betrokkenheid van de burger te verhogen, is een grootschalige communicatiecampagne opgezet. Hiervoor deed de stad Geel een beroep op stadsgenoot Aroma Communicatie.

 

 

“Het beleidsplan ruimte is een gedetailleerd en technisch document. Omdat de stad het héél belangrijk vindt dat de informatie toegankelijk en begrijpbaar is voor de Gelenaar hebben we het DNA van de stad vertaald in de slogan: mijn dorp, mijn stad, mijn Geel.

Guerilla

Deze slogan is de kapstok voor de hele communicatie” verklaart Marieke Deckers, zaakvoerder bij Aroma. De campagne werd in het voorjaar van 2020 al afgetrapt. Op 1 avond werden over het volledige grondgebied enkele honderden pijlen in het straatbeeld aangebracht met de boodschap ‘Welke richting gaan we uit?”. Deze teasende guerillacampagne was de voorbode voor veel meer.

“Het beleidsplan gaat over duurzaam wonen, leven, werken, studeren en ontspannen. Als communicatiebureau wilden we dan ook duurzaam omspringen met de gebruikte materialen in de campagne. De pijlen zijn een dankbaar element om te hergebruiken in verschillende filmpjes en fotografie waar ambassadeurs hun visie geven op de toekomst.” vertelt brand designer Annick Grieten. Eén van die ambassadeurs Is Koen Vanlommel van Netropolix die zijn visie geeft op ruimte en ondernemen.

Openbaar onderzoek

In de campagne komt ook telkens de anonieme Gelenaar terug. “Deze figuur hebben we in het leven geroepen om de bewoners zo gemakkelijk mogelijk de connectie te laten maken met het beleidsplan. De Gelenaar doorkruist elk deeldorp om de ruimte te bekijken”, aldus Grieten.

Sinds 3 mei is het openbaar onderzoek gestart. Dat betekent dat burgers het beleidsplan kunnen inkijken en bezwaar- of steunschriften kunnen indienen. Aroma creëerde een licht verteerbare inspiratiebrochure. Deze focust vooral op de motivatie achter het beleidsplan, omdat het in eerste instantie cruciaal is dat de bevolking begrijpt waarom dit zo belangrijk is. Ook een extra stadsmagazine InfoGeel viel bij elke Gelenaar in de brievenbus.

QR-codes

Om het beleidsplan op een corona-proof manier naar de bevolking te brengen, is een fietstocht op poten gezet. “We tekenden een route uit. Dezelfde gele pijlen zijn opnieuw gebruikt en tonen je de weg. Vanuit elk deeldorp kan je starten. De tocht brengt je langs verschillende actieplekken. Op elke actieplek staan herasdoeken met een specifieke QR-code die je naar de website loodst met meer informatie over die specifieke plek. Zo brengen we het beleidsplan deeldorp per deeldorp naar de bevolking.” sluit Marieke Deckers af.

Eind mei vindt er nog een algemeen digitaal infomement plaats. Ook hier zet het Geelse communicatiebureau haar schouders onder.