Mooie nazomer heeft verkoop van Jacques Ijs gered

De zomer was een ramp. Juist. Toch heeft de mooie nazomer het seizoen van Jacques Ijs uit Oevel gered. "Wij hebben in september en oktober onze achterstand voor een flink stuk kunnen inhalen," zegt Dirk Robeyn.

2011 was een absoluut recordjaar voor ijsproducent Jacques Ijs. Daarom waren de ambities bij het bedrijf begin dit jaar niet zo groot. Dit neemt niet weg dat de onderneming uit Oevel hoe dan ook ijzersterke cijfers blijft neer zetten. "Dit heeft veel te maken met onze continue innovatie," zegt Robeyn. "We maken elk jaar minstens 80 nieuwe producten aan. Onze klanten appreciëren dat uitermate."

Jacques Ijs produceert voor nagenoeg 90% voor de grootwarenhuizen. Zogenaamde huismerken dus. Middenin de prijzenslag tussen de supermarktketens is het daarom ook voor Jacques Ijs permanent rijden en omzien. Vooral de prijzendruk die uitgaat van de gestegen grondstoffennoteringen en de verpakkingskosten is een permanente zorg in Oevel. "Maar we slaan ons er wel doorheen. Zeker ook omdat wij bescheiden ambities hebben en alles zetten op kwaliteit."

Jacques Ijs realiseerde in 2011 een omzet van 32 miljoen euro. Daar werd een kasstroom op verdiend van 2,6 miljoen euro.

De onderneming van de familie Mermans stelt zo'n 120 mensen tewerk.