miko

Ondanks een moeilijk jaar behaalt Miko een record EBITDA van 30 miljoen euro

Miko, de op Euronext Brussel genoteerde specialist in koffieservice, kondigde donderdag aan dat het, ondanks een moeilijk jaar, afsluit met een record EBITDA van meer dan 30 miljoen euro.

De omzet steeg met 8,4% tot 289,8 miljoen euro. De EBIT, EBITDA en nettowinst evolueerden tot respectievelijk 6,6 miljoen euro, 30,0 miljoen euro en 2,2 miljoen euro. Dit is een stijging met respectievelijk 107%, 15% en 476% t.o.v. 2022. (Gecorrigeerd voor niet-recurrente opbrengsten bedroeg de evolutie van de EBIT, EBITDA en nettowinst resp. 202%, 16% en 131%.) (*) De investeringen in materiële vaste activa bedroegen in 2023 26,3 miljoen euro.

Binnen haar traditionele kernactiviteit verleent Miko een verregaande koffieservice aan de buitenhuismarkt, waarbij kantoren, bedrijven, instellingen en horeca voor wat betreft hun koffievoorziening volledig ontzorgd worden. Binnen deze business kon een mooie groei neergezet worden, over quasi heel de lijn van de dochterondernemingen, zowel in binnen- als in buitenland.

In mei 2023 nam Miko nog het Duitse bedrijf PROCON over, dat gevestigd is in Maagdenburg, en dat met een 10-tal werknemers een omzet behaalt van ongeveer 1,5 miljoen euro.  PROCON is ook actief in de buitenhuismarkt, met focus op kantoren.

In november 2023 maakte Miko de overname bekend van Capriole Coffee Service, een koffieserviceoperator die gevestigd is in Den Haag (Nederland), met ook een dochteronderneming in Kampenhout (België).  Het bedrijf behaalt met een 60-tal werknemers een omzet van ruim 12 miljoen euro. De focus ligt ook op de kantorenmarkt. Door deze geografische combinatie realiseert Miko een aanzienlijke versteviging van de aanwezigheid in de Benelux. Onder het motto “Care for People, Care for Planet en Care for Product” draagt Capriole alles wat met duurzaamheid te maken heeft zeer hoog in het vaandel. Dit plaatje past perfect bij de strategie van Miko.

De resultaten van de groep werden negatief beïnvloed door het segment van de retail waar de focus ligt op private label.  Deze afdeling moest het stellen met flinterdunne marges als gevolg van de geopolitieke en economische instabiliteit die ontstond in 2022 waarbij verhoogde kosten slechts gedeeltelijk konden worden doorgerekend. Binnen de retail is deze crisis nog niet verteerd.

Hoewel de resultaten van 2023 onder druk stonden, stelt de Raad van Bestuur aan de algemene vergadering voor om een dividend uit te keren van 1,87 euro bruto per aandeel. Dit is in lijn met de periode voor COVID en voor de invasie in Oekraïne.

Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: “Private label in retail blijft een strijd, maar we zien ons belang als Miko in de out-of-home markt nog steeds toenemen, niet enkel in euro’s, maar ook in volume.  Het doet ons plezier dat we deze uitdaging waarmaken en dit in een markt die slachtoffer blijft van thuiswerk. Ondertussen verstevigen we onze marktpositie in de Benelux aanzienlijk door de overname van de out-of-home activiteiten van Beyers eind 2022, en van Capriole Coffee Service in november 2023. Het feit dat we 17,9 miljoen euro investeerden in koffiemachines, de motor van deze afdeling, en onze plannen voor een state-of-the-art nieuwbouw site verderzetten bevestigt onze positieve kijk naar de toekomst.”