pb uhasselt expliciet

“Interne communicatie cruciaal om doel te realiseren”

Meer dan 1/3 van de Limburgse ondernemingen communiceert niet over de toekomstplannen naar de medewerkers. "Die interne communicatie is nochtans cruciaal om de ambities van het bedrijf te kunnen realiseren", zegt prof. Pieter Vandekerkhof (UHasselt), die hier onderzoek naar uitvoerde.

Enkele maanden geleden lanceerden we een oproep naar onze lezers om deel te nemen aan een enquête rond de ambities van Limburgse ondernemers. Meer dan 130 bedrijfsleiders gingen op de vraag in. Communicatiebureau Expliciet en professor Ondernemerschap Pieter Vandekerkhof hebben nu de resultaten gebundeld.

Uit de studie blijkt dat de Limburgse eigenaar-ondernemer erg ambitieus is. Bijna drie op de vier (72 procent) heeft helder omlijnde groeiplannen. De ondervraagde ondernemers zien de toekomst bovendien rooskleurig in. Zij verwachten gemiddeld een omzetgroei van 97 procent en een toename van de werkgelegenheid met 23 voltijdse werknemers binnen de vijf jaar. “Na de coronacrisis wordt er dus volop vooruitgekeken”, aldus professor Vandekerkhof.

Maar uit het onderzoek blijkt ook dat het personeel vaak in het ongewisse blijft over de toekomstplannen en ambities. Weliswaar communiceert 65 procent van de ondernemingen over de plannen en ambities van het bedrijf, maar in 35 procent van de ondervraagde ondernemingen weten de werknemers niet waar hun bedrijf naartoe wil. “Dat is een verrassend hoog percentage”, zegt Jan Martens, zaakvoerder van Expliciet. “Zeker als je weet dat een gebrek aan betrokkenheid en toekomstperspectief in de top drie staan van redenen om bij een werkgever te vertrekken.” Meer nog: “Het informeren van de werknemers over de groeiambities van het bedrijf is cruciaal voor het realiseren van die ambities”, vult Pieter Vandekerkhof aan.

Opvallend is dat ondernemers met ervaring (plus 45) meer aandacht besteden aan communicatie dan jongere ondernemers. “Interne communicatie blijft een uitdaging voor heel wat kmo’s”, vindt Maarten Princen, medezaakvoerder van Expliciet. “Het is pas vanaf een bepaalde grootte dat bedrijven daarvoor iemand in dienst nemen. Tot dan is het in de praktijk een verantwoordelijkheid van HR of Marketing of ergens tussenin.”

Toch is de grootte van het bedrijf geen garantie voor een goede interne communicatie “Vaak is de communicatie in een groot bedrijf strikt gestructureerd. Het managementteam is wel op de hoogte, maar de informatie sijpelt moeilijk door naar de rest van het bedrijf”, aldus Pieter Vandekerkhof. “In een kleine start-up met vijf of tien werknemers is er minder hiërarchie en weet iedereen meestal wel goed waar het bedrijf mee bezig is.”

Niet voor het geld

Het onderzoek polste ook naar de individuele motivatie van de eigenaar-ondernemers. Helemaal bovenaan prijkt zelfontplooiing. Onafhankelijkheid en erkenning vervolledigen de top drie. En de centen dan? Die komen pas op de vierde plaats, zo blijkt. Drie op de vier ondernemers (76 procent) kiest voor een onderneming die een goed leven garandeert, maar met weinig kans op falen en een kleine mogelijkheid om rijk te worden.

Voor de overige 24 procent is The Sky the Limit: het droombeeld van succes. “De Limburgse ondernemers ondernemen eerder uit opportuniteit dan uit noodzaak, wat het succes en de potentiële groei ten goede komt”, besluit Pieter Vandekerkhof.