essers-leten-truck-weyts

Leten leest Weyts levieten na calvarietocht

essers-leten-truck-weyts

Uit een nieuw onderzoek van Voka blijkt dat onze overheden de afgelopen jaren te weinig hebben geïnvesteerd in infrastructuur. Slechts één vijfde van de overheidsinvesteringen gingen naar vervoersinfrastructuur. Onze buurlanden investeren 50 tot 100 procent meer. "Dit zorgt ervoor dat België kampioen is in het filerijden", aldus Johann Leten van Voka, die om meer investeringen los te weken, met de vrachtwagen van Lommel naar Brussel reed om de studie aan minister Ben Weyts te overhandigen.

Het was een symbolische actie, waarbij Johann Leten in een vrachtwagen van H.Essers vanuit Lommel naar Brussel reed. De tocht nam zo'n 3 uur in beslag, waardoor Leten zijn eisen meteen kracht kon bijzetten. "België is kampioen in het filerijden", aldus Leten. "Brussel en Antwerpen zijn een ramp. Als we niets doen zal de ellende alleen maar toenemen, met maar liefst 22% tegen 2030. Een kostprijs van 400 miljoen per jaar..."

En dus moet de regering in actie schieten. "Om Vlaanderen opnieuw mobiel te maken moet er geïnvesteerd worden in infrastructuur, zodat missing links worden weggewerkt en we onze bestaande voorzieningen slimmer en beter kunnen gebruiken. Vlaanderen heeft nood aan minstens 10,5 miljard euro aan investeringen in wegen, waterwegen en het spoor om onze economische activiteit veilig te stellen."

“Ook in Limburg wordt het fileprobleem nijpender dan ooit”, stelt Leten nog. “We pleiten al jaren voor een verbreding van de E313 en de E314 naar twee x drie rijstroken. En over de Noord-Zuid palaveren we al 40 jaar….” Ook de ondernemers roepen op tot actie. "De gemiddelde snelheid waarmee onze chauffeurs zich in België verplaatsen, is op 2 jaar tijd met 8% gedaald”, besluit Gert Bervoets, CEO van H.Essers.