Ondernemers maken brandhout van ACV-studie

De studie van het ACV die vergelijkt welke bedrijven goede en slechte betalers zijn, raakt kant noch wal. Dat zeggen tal van ondernemingen die in het onderzoek worden geciteerd. Onder meer het sportmarketingbedrijf Golazo regeerde in Het Belang van Limburg al boos. "Er is onzorgvuldig omgesprongen met de cijfers," aldus Bob Verbeeck. "Wij werken met heel wat losse medewerkers met tijdelijke contracten. Uiteraard kom je dan aan een lager bedrag als je de totale loonmassa deelt door het aantal medewerkers. Wij behoren daarentegen tot de betere betalers!"

Roger Verjans en Luc Jeurissen.Hetzelfde verhaal klinkt bij dienstenchequebedrijf Work@Home: "De cijfers wekken de indruk dat wij een slechte betaler zou zijn, terwijl dat niet klopt met de werkelijkheid," aldus zaakvoerder Luc Jeurissen. "De cijfers geven een vertekend beeld omwille van het feit dat we een groot aantal mensen, meer dan 90 procent, deeltijds tewerkstellen. Bovendien blijkt uit eigen benchmark onderzoek dat we binnen de sector van dienstencheques zelfs de beste betaler zijn van Limburg. En last but not least is onze personeelsaangroei in 2012 groter dan Belplas Industries, de zogezegd beste groeier van Limburg. Zo was er in 2012 een jobaangroei van 358 eenheden eenheden bij Work@Home."

Ook niet tevreden: Horeca Langens. "Volgens de studie ligt de gemiddelde loonkost bij ons op twee na het laagst," zegt directeur Bart Verbeeck. “Maar dat klopt niet. Het boekjaar 2012 was bij ons een verkort jaar van slechts zes maanden. De personeelskost voor dat verkorte jaar delen door het aantal voltijds jobs, is daardoor helemaal niet correct.”

In de lijsten van de hoogste scores staan overigens ook bedrijven die hun hele personeel op straat hebben gezet (Solar Living en Dow Belgium).