Uit de enquête bij zo’n 300 Limburgse bedrijven blijkt dat 48% het huidige ondernemersklimaat als negatief bestempelt. Bij onze industriële bedrijven is dat meer dan de helft. De lichte economische groei die de Nationale Bank voorspelt, is dus broos, zeker voor de industrie. Die heeft de forse oplawaai van de coronacrisis nog steeds niet verteerd, en dobbert nog steeds onder het niveau van 2019.
How come? De hoge loonkosten, maar ook nog steeds de hoge energiekosten in Europa liggen daar aan de basis, zo stellen de ondervraagden. En geen positief nieuws uit de enquête te halen? Zeker wel: de lonen in de buurlanden zijn aan het stijgen, waardoor langzaamaan het concurrentiële verschil met ons land wordt weggewerkt.
Johann Leten van Voka Limburg heeft alle cijfers onder de loep genomen: “Het gebrek aan personeel (54%), hoge loonkosten (52%), de politieke situatie na de verkiezingen (39%) en de vele administratieve lasten (34%) zijn de grootste kopzorgen van onze bedrijven. We mogen ons niet in slaap laten wiegen door de beperkte groei die we in 2023 hebben gezien. De automatische loonindexatie zorgt voor een stijging van de koopkracht, maar dat is slechts een tijdelijk effect. Opmerkelijk is ook dat ondanks de groei en het aflopen van heel wat steunmaatregelen het begrotingstekort in ons land nog steeds is toegenomen. Dit bewijst opnieuw dat de nieuwe regering meteen aan de slag moet.”
Nog enkele concrete cijfers uit de Voka Conjunctuurbarometer:
– In februari werden 6,4% minder exportcertificaten uitgereikt dan in januari. Dit is de sterkste februarikrimp sinds 2010. Met 1473 certificaten blijft de activiteit -11,2% onder het maandgemiddelde.
– De 399 bouwvergunningen die in november (meest recente gegevens) uitgereikt werden impliceren een maand-tot-maand krimp van 20,8%. Oorzaak zijn de niet-residentiële activiteiten en de residentiële nieuwbouw (-39,4%). Alleen de residentiële renovatie laat een aangroei (14,8%) optekenen. Voor de periode maart – augustus dienen zich overwegend neerwaartse trendpatronen aan.
– Ook de vrachtwagenverkoop boerde stevig achteruit. De terugval bij de zware vracht bedroeg 29,4%. In totaal werden er in februari 10,1% minder nieuwe voertuigen ingeschreven dan in januari. Sinds 2010 werden er alleen in 2020 nog minder voertuigen verkocht.
– In februari waren er 0,6% meer werkzoekenden. Dit is een zeer atypische beweging. Voor de mannen blijft de aangroei weliswaar nog zeer beperkt (0,1%), bij de vrouwen gaat het om een toename met 1%.
– Tot slot het toerisme: zowel het aantal aankomsten als overnachtingen vertonen in november 2023 (recentste data) een maand-tot-maand krimp van respectievelijk 32;5% en 35,9%. Enorm, maar deze terugval ligt volledig in lijn met de gemiddelde krimp. Dus: ça va nog.