CO2 compensatie vliegtuigreizen

Joker Reizen werkt samen met BOS+ om vliegtuigreizen te compenseren

MECHELEN – De Mechelse reisorganisatie Joker Reizen kiest BOS+ als partner. Joker geeft haar klanten al sinds 2006 de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun vlucht te compenseren. De wetenschappelijk onderbouwde aanpak van BOS+ heeft Joker, die pionier is in CO2-compensatie van de uitstoot van vluchten, overtuigd om de overstap te maken naar BOS+.

Iedereen die een vliegticket, een groepsreis of een individuele rondreis boekt bij Joker, krijgt vanaf nu een verzoek om de CO2-uitstoot van zijn vlucht te compenseren via BOS+. Op die manier worden er jaarlijks enkele tienduizenden Vlamingen aangespoord om de milieu-impact van hun vliegverkeer te verminderen.

Volgens Bart Carlier, persverantwoordelijke bij BOS+ is het van cruciaal belang dat we zo duurzaam mogelijk omgaan met transportmiddelen. “Joker heeft dat goed begrepen: ze moedigt haar klanten aan om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Daardoor past de reisorganisatie mooi in de basisfilosofie van Treecological, de CO2-calculator van BOS+. We geven de gebruiker de mogelijkheid om de uitstoot van een bepaalde reis per vliegtuig te berekenen en te compenseren door middel van bebossing.”

Treecological.be is een CO2-calculator om de uitstoot van verplaatsingen met de auto of het vliegtuig te berekenen én te compenseren. Sinds de lancering van Treecological heeft BOS+ al maar dan 30 hectare nieuwe bossen aangeplant in Ecuador.

Tot en met 2019 werkte Joker voor de CO2-compensatie van de vliegtuigreizen samen met Greenseat. Nu kiest de reisorganisatie heel bewust voor BOS+. Greet Huybrechts, duurzaamheidscoördinator bij Joker Reizen: “We zetten in op alternatieven voor het vliegtuig. Als mensen toch vliegen, wat vaak onvermijdelijk is, willen we hen sterk motiveren om de milieu-impact van hun vlucht te verminderen. In BOS+ hebben wij de ideale match gevonden. Bovendien is het een sterke, Belgische organisatie die erin slaagt een heel complex verhaal zeer duidelijk te brengen. Dat is belangrijk om klanten te overtuigen om de stap naar CO2-compensatie te zetten.”