Voormalige garage in Mechelen wordt woonproject Otto Foto: Cogiva, Dirk Vertommen 

Voormalige garage Joossens ruimt plaats voor woonproject Otto en mikt op jonge kopers

Na vijftien jaar leegstand gaat de voormalige garage van Ford Joossens in de wijk Nekkerspoel in Mechelen tegen de vlakte. Tegen eind 2026 verrijst er het nieuwe woonproject Otto. Ontwikkelaar Cogiva mikt daarmee op jonge kopers.

De site van 7.600 vierkante meter tussen de Nekkerspoel- en de Lakenmakersstraat is vandaag verwaarloosd. In 2019 diende toenmalig ontwikkelaar Antvest een vergunningsaanvraag in om de terreinen een nieuwe toekomst te geven. Begin 2022 kreeg die groen licht, maar door omstandigheden heeft Cogiva het project overgenomen en geactualiseerd. ‘Otto’ wordt het gedoopt, het Mechelse dialectwoord voor auto. Burgemeester Bart Somers en schepen Greet Geypen (Voor Mechelen) hebben dinsdag het startschot gegeven voor de afbraak van de bestaande gebouwen.

“De grote lijnen van de ontwikkeling blijven dezelfde. In samenwerking met B&R Bouwgroep bouwen we vier woonblokken rond een groen binnengebied”, zegt Peter Breesch, managing partner bij Cogiva.

“Terwijl de terreinen vandaag nog voor 100 procent bebouwd en verhard zijn, maken we bij het nieuwe project een derde opnieuw groen met trage verbindingen”, vertelt Paul Cordier, de andere partner bij Cogiva.

Het publiek toegankelijk groen situeert zich aan de Nekkerspoelstraat, terwijl de bebouwing zich voornamelijk concentreert aan de zijde van de Lakenmakersstraat. Alles samen verrijzen op de site zeventig woongelegenheden, elf gezinswoningen en 59 appartementen. Er komen ook vier commerciële ruimtes en een ondergrondse parkeergarage voor 117 wagens biedt perspectieven voor de parkeerdruk in de buurt.

Vanaf deze zomer te koop

“Het potentieel van de buurt is enorm. De ligging van de site is de grootste troef. Ze is omringd door scholen en winkels, maar ook door een natuurpark en recreatiegebied De Nekker”, legt Cordier uit.

Woongelegenheden zijn vanaf deze zomer te koop in verschillende groottes en prijsklassen. “We starten vanaf 259.000 euro voor een appartement met één slaapkamer. Daarmee proberen we vooral jonge mensen en jonge gezinnen te bereiken”, zegt Paul Cordier.

Voor een gevarieerd aanbod zorgen, was voor de stad een aandachtspunt. “Twintig procent van de woningen die hier worden gebouwd, zal goedkoper zijn dan 300.000 euro. Tachtig procent zal goedkoper zijn dan 400.000 euro. Dat laatste bedrag is al een slok op de borrel voor een hele hoop mensen, maar er wordt een grote inspanning gedaan om diversiteit in het woningaanbod te creëren. Dat is belangrijk, want een groeiend aantal tweeverdieners komt zich in deze wijk vestigen”, legt Bart Somers uit.

Plannen voor parkwijk

Projecten zoals Otto passen in de ambitie van de stad om de wijk Nekkerspoel op te waarderen. “De voorbije jaren is enorm geïnvesteerd in onze binnenstad. De wijk die na het centrum de grootste metamorfose zal doormaken, is Nekkerspoel. Wij willen er een parkwijk van maken”, zegt Somers. Voorbeelden daarvan zijn het Van Deyckpark en de plannen om het private kasteeldomein De Borght deels publiek open te stellen.

De burgemeester verwijst ook naar andere projecten die op stapel staan. Zoals die op de site van het Speelgoedmuseum en de voormalige Nissan-garage in de Nekkerspoelstraat. “De rode draad die we bij al deze projecten voor ogen houden, is dat ze een kwaliteit in zich dragen. Tegelijk moeten ze ook een meerwaarde betekenen voor de brede buurt. Otto is zo’n project”, zegt Greet Geypen, schepen van Stadsontwikkeling.